Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Kymmenien tuhansien talouksien ja yritysten osoite muuttuu alkuvuodesta

Kymmenien tuhansien talouksien ja yritysten osoite muuttuu alkuvuodesta

Julkaistu: 02.01.2009 klo 11:51
Julkaisija:

Kuntaliitosten yhteydessä on muutettu katujen ja teiden nimiä päällekkäisten nimien poistamiseksi. Joissakin kunnissa muutokset tulevat voimaan vasta myöhemmin alkuvuodesta. Arvion mukaan kymmenien tuhansien suomalaisten kotitalouksien ja yritysten sekä yhteisöjen osoite muuttuu.

Postinsaajien toivotaan ottavan uuden osoitteensa käyttöön mahdollisimman pian muutospäivämäärän jälkeen ja ilmoittavan siitä heille postia lähettäville tahoille. Muutoksesta voi ilmoittaa esimerkiksi posteista saatavilla, veloituksettomilla korteilla. Muuttoilmoitusta sen sijaan ei tästä osoitteenmuutoksesta pidä tehdä Postiin tai maistraattiin.

Postia lähettävien on hyvä tarkistaa osoiterekisterinsä. Itella tarjoaa yrityksille ja yhteisöille maksullisen palvelun rekisterien päivittämiseksi.

Itella on varautunut ylimenokauteen ja tavoitteena on, että palvelu ja postinkulku on sujuvaa muutoksista huolimatta. Postilähetykset toimitetaan perille myös vanhalla osoitteella, joskin toimitusaikatauluun saattaa tulla viiveitä.

Kuntaliitosten aiheuttamien osoitemuutosten lisäksi ja niitä tukemaan, Itella tekee joitakin muutoksia postinumeroissa ja niiden yhteydessä käytettävissä paikannimissä. Näin turvataan postinkulun sujuvuus esimerkiksi asutuksen muutosten yhteydessä.

Kunnat ja Itella ovat tiedottaneet ja tiedottavat kaikista osoitteenmuutoksista postinsaajille etukäteen.

Lisätietoja tiedotusvälineille

kehityspäällikkö Tuomo Visakko, puh. 020 451 4692

Posti.fi -sivuilta löytyvät Postinumerohaku ja postinumeromuutokset, joita päivitetään muutosten edetessä.