Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Kuljetusasennon ilmaisin myös vanhoihin kuorma-autojen nostureihin

Trafi

Kuljetusasennon ilmaisin myös vanhoihin kuorma-autojen nostureihin

Julkaistu: 25.02.2011 klo 12:00
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi suosittelee, että liikenneturvallisuuden parantamiseksi myös vanhat kuorma-autojen kuormausnosturit varustetaan kuljetusasennon ilmaisimella. Kuljettajan on aina varmistuttava ennen ajoon lähtöä, että nosturi on kuljetusasennossa.

Trafi kannustaa myös nosturipalveluita hankkivia tahoja harkitsemaan, voisiko kuljetusasennon ilmaisimen ottaa yhdeksi kriteeriksi esimerkiksi palveluja kilpailutettaessa.

Ilmaisin useissa uusissa nostureissa

Inhimillisten virheiden välttämiseksi kuormausnosturi on mahdollista varustaa valvontajärjestelmällä, joka ilmoittaa kuljettajalle, jos nosturi ei ole kuljetusasennossa. Tällainen järjestelmä voi koostua kuorma-auton ohjaamoon asennettavasta merkkivalosta ja summerista. Järjestelmä ei ole tällä hetkellä pakollinen, mutta viime vuoden aikana useat uusien kuormausnosturien valmistajat ovat varustaneet nosturit valo- ja äänimerkki- ilmaisimella, joka ilmaisee nosturin poikkeavan normaalista kuljetusasennosta.

Jälkiasennus suhteellisen edullista

Liikenteessä on vielä suuri määrä vanhoja nosturilla varustettuja autoja, joissa kuljetusasennon ilmaisinta ei ole. Näihin ilmaisin on mahdollista asentaa jälkikäteen suhteellisen edullisesti. Hintaluokka vaihtelee valmistajasta riippuen joistain sadoista euroista muutamaan tuhanteen.

Vaaratilanteita nostureiden ylösjäänneistä

Vuonna 2010 tapahtui lukuisia onnettomuuksia ja vaaratilanteita, kun kuorma-auton kuljettaja oli unohtanut kuormausnosturin ylös. Pahin onnettomuus tapahtui, kun ylös jäänyt nosturi osui siltaan Helsingissä.

Nosturin käytössä on noudatettava valmistajan ohjeita.

Yksikönpäällikkö Erik Asplund, puh. 020 618 5571, erik.asplund(at)trafi.fi
Tarkastusinsinööri Petteri Hietala, puh. 020 618 5522, petteri.hietala(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon