Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Kuljettajatutkinnon voi jatkossakin suorittaa lähes sadalla paikkakunnalla - Trafi karsii seitsemän ajokoepaikkakuntaa

Trafi

Julkaistu: 13.09.2013 klo 09:03
Julkaisija: Trafi

Henkilöauton kuljettajatutkintoja voidaan tällä hetkellä vastaanottaa 103 paikkakunnalla ja raskaiden ajoneuvojen kokeita 40 paikkakunnalla. Jatkossa ajokoepaikkakuntia tulee olemaan 96.

Lain mukaan Trafi määrää paikkakunnat, joilla kuljettajantutkinnon ajokokeita saadaan järjestää. Nykyisen määräyksen voimassaolo päättyy lokakuun alussa ja Trafin on annettava uusi määräys ajokoepaikkakunnista 1.10.2013 mennessä.

Trafi lähetti esityksen uusista ajokoepaikoista laajalle lausuntokierrokselle. Esityksen mukaan karsintauhan alaisia ajokoepaikkakuntia oli yhteensä 31. Lähtökohtana paikkakuntakohtaisille arvioille oli tutkintotoiminnan kehittämisedellytysten turvaaminen, kuten maantie- ja taajamaliikenneympäristön monipuolisuus ja ajokoepalveluiden kysyntä paikkakunnalla. Lisäksi arvioinnissa huomioitiin palvelujen kohtuullinen alueellinen saatavuus.

Valtaosassa annetuista lausunnoista kritisoitiin esitystä. Useimmiten kritiikki kohdistui paikallisten palvelujen saatavuuden heikentymiseen ja vaikutuksiin paikalliseen elinkeinoelämään.

Lausuntokierroksen ja kokonaisharkinnan perusteella Trafi karsii vain seitsemän ajokoepaikkakuntaa. Karsintaperuste on se, että näillä paikkakunnilla ei tällä hetkellä ole tutkintotoimintaa. Nämä paikkakunnat ovat Kannus, Kerava, Keminmaa, Kiuruvesi, Posio, Salla ja Taivalkoski. Muilla paikkakunnilla ajokokeiden vastaanottaminen jatkuu toistaiseksi

Kuljettajatutkintojen järjestäminen on ulkoistettu ja kilpailutettu alueellisesti vuodesta 1999. Tarjouskilpailun voittaneet yritykset toimivat sopimuskauden ajan paikallisina tutkinnon vastaanottajina. Tällä hetkellä tutkintotoiminnasta vastaa koko maassa Ajovarma Oy.

Lisätietoja tieliikennejohtaja Sami Mynttinen, p. 029 5345 555

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki