Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Kuljettajaopetuksen uudistus pyrkii vähentämään nuorten vakavia onnettomuuksia

Trafi

Kuljettajaopetuksen uudistus pyrkii vähentämään nuorten vakavia onnettomuuksia

Julkaistu: 13.02.2013 klo 15:00
Julkaisija: Trafi

Henkilöauton ajortin saamiseen tähtäävää kuljettajaopetusta kehitettiin, jotta uusien kuljettajien vakavat onnettomuudet itsenäisen ajamisen alkukuukausina vähenisivät. Erityisesti opetuslupaopetuksessa oli havaittu  uuden kuljettajan turvallisuuden kannalta heikkouksia autokoulun välivaiheessa sekä kakkosvaiheessa. Uudessa mallissa on pyritty puuttumaan havaittuihin ongelmiin ja samalla säilyttämään aikaisemman järjestelmän vahvuudet.

Uudessa B-luokan kuljettajaopetusmallissa pyritäänkin vaikuttamaan sellaisiin asioihin, joiden on sekä eri tutkimuksissa että liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnissa todettu olevan nuorten onnettomuusherkkyyden taustalla. Esimerkiksi uusien kuljettajien ajomenestystä on seurattu Trafin kyselytutkimuksella vuodesta 2000. Tutkimuksessa ilmeni, että ensimmäisenä vuonna sattuneiden vahinkojen ja rikkomusten vakavuus on ollut kasvussa.

Uudistuksessa on hyödynnetty myös useiden EU-kuljettajakoulutusprojektien kokemusten lisäksi mm. Hollannin koko elämänkaaren kattavaa turvallisuuden koulutusohjelmaa.

Asenteet omaksutaan ensimmäisinä kuukausina

Uudistuksen päätavoitteena on vastuullinen ja turvallinen kuljettaja, mikä määrittää nykyisen opetuksen kaikkia vaiheita. Kuljettajan tulee tuntea vastuunsa paitsi itsestään ja ajoneuvostaan myös muista tienkäyttäjistä ja erityisesti kevyestä liikenteestä. Turvallinen kuljettaja osaa tunnistaa riskejä, välttää niitä tai sovittaa oma ajamisensa riskien mukaan, esimerkiksi alentamalla ajonopeutta tai suunnittelemalla ajoreittinsä sopivaksi.

Uudella mallilla, joka on ollut valmisteluvaiheessa laajasti asiantuntijoilla ja eri intressitahoilla lausunnoilla, pyritään parantamaan uusien kuljettajien liikenneturvallisuutta. Hyviä kokemuksia on jo saatu vuoden 2011 mopokorttiuudistuksesta. Trafi tulee seuraamaan uudistuksen vaikutuksia turvallisuuteen ja palvelutarjontaan, tarvittaessa kuljettajaopetusta kehitetään tämän pohjalta.

Lisätietoja
Ylijohtaja Marko Sillanpää (tieliikenne), puh. 029 534 5210, etunimi.sukunimi(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon