Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Kotimaan liikenteen matkustaja-alusten kelluntavälineet pääosin kunnossa

Trafi

Kotimaan liikenteen matkustaja-alusten kelluntavälineet pääosin kunnossa

Julkaistu: 20.09.2011 klo 10:24
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi teki viime kesänä tehotarkastuskampanjan kotimaan matkustaja-alusten kelluntavälineisiin. Tarkastusten perusteella kotimaan liikenteessä käytettävät kelluntavälineet täyttävät pääosin voimassaolevien määräysten vaatimukset. Eniten huomautettavaa löytyi kelluntavälineiden eheydestä, heijastimien riittävyydestä sekä kelluntavälineiden narujen kunnosta. Tarkastus koski matkustaja-aluksia, jotka on katsastettu liikennöimään kotimaassa joilla, kanavissa, satamissa, järvillä tai suojaisassa sisäsaaristossa.

Kelluntavälineestä pidettävä huolta

Kelluntavälineet muodostavat oleellisen osan tarkastetun tyyppisten matkustaja-alusten hengenpelastusvälineistöstä. Kelluntaväline on hyvä hengenpelastusväline suojaisilla ja lämpimillä vesialueilla, kunhan sen kunnosta pidetään säännöllisesti huolta. Tärkeää on myös varmistaa kelluntavälineen oikea sijoitus aluksella sekä vapaa irtoaminen onnettomuustilanteessa.

Kelluntaväline on esim. lasikuidusta valmistettu kova pelastuslautta, jota kiertää naru. Väriltään se on yleensä oranssi.

Kampanjassa tarkastettiin yli 600 kelluntavälinettä

Tehotarkastus pyrittiin toteuttamaan alusten normaalien meriturvallisuuskatsastusten yhteydessä. Kampanjan kestäessä katsastettiin yhteensä 105 kotimaan liikenteen alusta ja näiden katsastusten yhteydessä tarkastettiin yhteensä 624 alusten varusteisiin kuuluvaa kelluntavälinettä. Kelluntavälineet olivat kantavuudeltaan 5 - 20 henkilölle tarkoitettuja ja monen eri valmistajan tekemiä.

Kampanjassa tarkastettiin erityisesti kelluntavälineiden eheys, väritys, heijastimien riittävyys sekä kelluntavälineisiin kiinnitettyjen ns. ”Life-Line”- ja hinausnarujen kunto sekä riittävä vetolujuus. Tarkastusten yhteydessä myös kaikkien kelluntavälineiden kelluvuus testattiin laittamalla ne veteen.

Lisätietoja

johtava asiantuntija Juha-Matti Korsi, puh. 020 618 6437, juha.korsi(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon