Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Konttialuksen pääkone pysähtyi, luotsivene esti karilleajon

Finnpilot Pilotage Oy

Konttialuksen pääkone pysähtyi, luotsivene esti karilleajon

Julkaistu: 31.12.2013 klo 11:46
Julkaisija: Finnpilot Pilotage Oy

Konttialus Ragna joutui eilen ennen puoltayötä pahoihin vaikeuksiin poistuessaan Helsingin Vuosaaresta. Apuun tuli Finnpilotin luotsivene, joka piti aluksen poissa karikosta.

Saksalainen konttialus Ragna lähti eilen n. klo 22 aikaan Vuosaaren satamasta kohti Liettuan Klaipedaa. Mukana aluksella oli Finnpilotin luotsi.

Kuiva-Hevosen kohdalla pääkone lakkasi toimimasta, vauhti hidastui ja aluksen ohjailtavuus katosi. Ragna oli ajautumassa päin punaista poijua ja reunamerkkiä, mutta luotsi sai aluksen pysymään väylällä keulapotkurin avulla. Ankkurointi ei onnistunut pohjan laadun vuoksi. Luotsi pyysi apuun lähellä olleen luotsiveneen.

Finnpilotin luotsivene L239 miehistöineen piti aluksen väylällä siihen asti kunnes hinaajat pääsivät paikalle. Hinaajat veivät aluksen takaisin Vuosaaren satamaan.

Luotsien keräämien poikkeamatietojen mukaan alusten pääkoneen sammuminen aiheuttaa vaaratilanteita noin toistakymmentä kertaa vuodessa.

Lisätiedot:

Alueluotsivanhin Jukka Ketonen, puh. 040 554 0480
Luotsausjohtaja Kari Kosonen, puh. 040 741 4625

Liitteenä olevassa AIS-kuvassa näkyy, kuinka luotsivene (pun.) työntämällä esti konttialusta (vihr.) ajautumasta matalikolle.

Finnpilot Pilotage Oy tarjoaa valtakunnallista luotsauspalvelua Suomen aluevesillä ja  Saimaalla. Yhtiön tehtävä on
edistää meriliikenteen sujuvuutta ja ennaltaehkäistä ympäristövahinkoja. Vuosittainen liikevaihto on n. 37 milj. euroa ja yhtiössä työskentelee 335 henkilöä