Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Kiskobussien lippuautomaatit käyttöön

VR Group

Kiskobussien lippuautomaatit käyttöön

Julkaistu: 20.08.2014 klo 10:49
Julkaisija: VR Group

Taajamaliikenteen kiskobusseihin asennetut lippuautomaatit on otettu pilottikäyttöön. Jatkossa matkustajat voivat hankkia lippunsa junan automaatista tai etukäteen useista VR:n myyntikanavista.

Lippuautomaatit ovat käytössä Hangon ja Karjaan sekä Savonlinnan ja Parikkalan välillä kulkevissa kiskobusseissa. Pilottivaiheen jälkeen automaatit avataan myös muilla yhteysväleillä: Iisalmi–Ylivieska, Jyväskylä–Seinäjoki, Tampere–Keuruu ja Joensuu–Nurmes.

Automaatti sijaitsee junan toisen päädyn matkustajaosastossa. Siitä voi hankkia kertalipun junamatkalle, eli Eko-luokan Peruslipun. Aluksi automaatissa voi maksaa vain kortilla. Automaatti hyväksyy pankkikortit ja yleisimmät luottokortit, Visa Electronia lukuun ottamatta. Käteisen käyttö tulee mahdolliseksi myöhemmin syksyllä.

Matkustajia opastetaan lipun hankinnassa

Alkuvaiheessa konduktöörit neuvovat matkustajia lippuautomaatin käytössä ja myyvät lippuja matkustajille, jotka maksavat matkansa käteisellä. Myös junien opasteet ja kuulutukset ohjaavat hankkimaan lipun automaatista. Kun uudesta toimintatavasta on saatu riittävästi kokemusta, hiljaisimmat vuorot ajetaan pelkän kuljettajan voimin.

Matkalipun voi ostaa kiskobussin lippuautomaatin lisäksi myös etukäteen useista VR:n myyntikanavista: verkkokaupasta, VR Mobiilista, asemien lippuautomaateista, palveluasemien lipunmyynnistä, VR Asiakaspalvelusta ja nyt myös R-kioskeilta.

VR Group on monipuolinen, ympäristöystävällinen ja vastuullisesti toimiva matkustuksen, logistiikan ja infrarakentamisen palveluyritys. Konsernissa työskentelee yli 10 000 ammattilaista. VR Group toimii pääasiassa Suomessa, mutta sillä on toimintaa myös ulkomailla, erityisesti Venäjällä ja Ruotsissa.

VR Groupin uutishuone

Yhteystiedot VR Groupin viestintään