Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Junamatkustaminen vilkasta pääsiäisenä

VR Group

Junamatkustaminen vilkasta pääsiäisenä

Julkaistu: 17.03.2016 klo 12:01
Julkaisija: VR Group

Yksi vuoden junamatkustuksen sesongeista, pääsiäinen lähestyy. Junilla pääsiäisen viettoon matkustaa 60 000 suomalaista. Juhlapyhät sekä kesäaikaan siirtyminen vaikuttavat myös lähi- ja kaukojunien aikatauluihin. Tarkat tiedot löytyvät vr.fi:stä.

Kiirastorstai 24. maaliskuuta on pääsiäisen menoliikenteen vilkkain matkustuspäivä. Paluuliikenteessä vilkkainta on toisena pääsiäispäivänä 28. maaliskuuta. Pääsiäisen junavuorot alkavat täyttyä. Pohjoisen yöjunat ovat erityisen suosittuja. Pitkäperjantaina aamun kaukojunaliikenteessä liikennöi useita lisäjunia eri reiteillä ja ensimmäisenä pääsiäispäivänä joitakin iltapäivän ja illan kaukojunavuoroja on peruttu. Pääsiäinen vaikuttaa sekä kaukojunien että pääkaupunkiseudun lähijunien aikatauluihin.

• Kiirastorstaina 24.3. lähi- ja kaukojunat noudattavat perjantaiaikatauluja.
  • Pitkäperjantaina 25.3. junat kulkevat pääosin sunnuntain aikataulujen mukaisesti. Aamun kaukojunaliikenteessä liikennöi useita lisäjunia eri reiteillä. Pääradan lähijunaliikenteessä kulkee joitakin ylimääräisiä viikonloppuillan junavuoroja.
  • Lauantaina 26.3. ajetaan normaalein aikatauluin.
  • Ensimmäisenä pääsiäispäivänä 27.3. junat kulkevat pääosin sunnuntain aikataulujen mukaan. Joitakin iltapäivän ja illan kaukojunavuoroja on peruttu. Pääradan lähijunaliikenteessä kulkee joitakin ylimääräisiä viikonloppuillan vuoroja.
  • Toisena pääsiäispäivänä, maanantaina 28.3. liikennöidään sunnuntaiaikataulujen mukaan.

Junaliikenne kesäaikaan siirryttäessä

Kelloja siirretään tunnilla eteenpäin sunnuntaina 27.3. aamuyöllä klo 3.00, minkä jälkeen kaukoliikenteen yöjunat kulkevat normaalia aikataulua myöhäisemmässä poikkeusaikataulussa. Osa junista saapuu kuitenkin määräasemilleen normaalin aikataulun mukaisesti. Jatkoyhteyksissä voi esiintyä poikkeuksia, esimerkiksi Kemijärvi–Helsinki-yöjunasta IC 274 ei ole Tampereella vaihtoyhteyttä klo 5.56 Turun satamaan lähtevään IC 904:ään.

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä ajetaan lauantai-illan ja -yön viimeiset lähdöt talviajan mukaan ja sunnuntaiaamun ensimmäiset lähdöt kesäajan mukaan. L- ja T-junien liikennöinnissä on poikkeuksia. Kesäaikaan siirtyminen ei aiheuta poikkeuksia Lahden suunnan tai kehäradan liikenteeseen.

Tarkemmat juna-aikataulut voi tarkistaa  vr.fi:stä. Lisätietoja voi kysyä myös VR Asiakaspalvelun numerosta 0600 41 900 (1,99 €/vastattu puhelu + pvm) tai aseman lipunmyynnistä.

VR Groupin mediadesk palvelee numerossa 0307 0123. Numero on käytössä 24 tuntia vuorokaudessa.

VR Group on monipuolinen, ympäristöystävällinen ja vastuullisesti toimiva matkustuksen, logistiikan ja infran palveluyritys. Konsernissa työskentelee noin 9 000 ammattilaista. VR Group toimii pääasiassa Suomessa, mutta sillä on toimintaa myös ulkomailla, erityisesti Venäjällä ja Ruotsissa. www.vrgroup.fi