Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Joukkoliikenteen turvallisuus puheenaiheena 27. toukokuuta

HSL Helsingin seudun liikenne

Joukkoliikenteen turvallisuus puheenaiheena 27. toukokuuta

Kutsu.
Julkaistu: 24.05.2012 klo 17:38
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

Voiko joukkoliikenteessä matkustaa ja työskennellä turvallisin mielin? Mitä pääkaupunkiseudun liikenteessä on tehty turvallisuuden eteen? HSL järjestää sunnuntaina 27. toukokuuta klo 13.20–14.00 Maailma kylässä -festivaalin Taiga-lavalla paneelikeskustelun turvallisuusteemalla.

Paneelissa keskustelevat HSL:llä turvallisuusasioista vastaava Sami Aherva, matkalippujen tarkastajien ryhmäesimies Jaana Juvonen, bussinkuljettajien työsuojeluvaltuutettu Kari Kytömaa ja apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri. Tilaisuuden juontaa energinen kaksikko Magnus ja Petski.

”Turvallisuuden eteen on tehty työtä jo pitkään, se on perustava laatutekijä joukkoliikenteessä”, kertoo HSL:ssä turvallisuusstrategiaa valmistellut Aherva. ”Tällä hetkellä fokuksena on bussinkuljettajien turvallisuuden edistäminen turvaohjaamon, tallentavan kamerajärjestelmän ja hälytysyhteyden avulla.”

Kun ongelmatilanne sattuu kohdalle, siinä toimiminen vaatii Juvosen ja Kytömaan mukaan henkilökunnalta pelisilmää. ”Saamme koulutusta ennakointiin ja siihen, miten tilanteisiin mennään ja miten niistä selvitään. Aiemmin opittua käytetään hyödyksi”, Juvonen toteaa.

Paneeli liittyy HSL:n ja muiden joukkoliikennetoimijoiden Matkarauhaa-kampanjaan, joka saa päätöksensä festivaalilla. Matkustajien matkarauhatoiveiden pohjalta on tehty kirja, joka luovutetaan apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurille sunnuntaina klo 12.30 Savanni-lavalla.

Lue lisää siitä, millaisia ajatuksia joukkoliikenteessä työskentelevillä on turvallisuudesta: Häiriköt taltutetaan puhejudolla

Mari Flink, HSL:n viestintäjohtaja, 040 715 0440

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää, ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.