Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Infrarakentamisessa kasvuodotuksia loppuvuodeksi

Rakennusteollisuus RT

Infrarakentamisessa kasvuodotuksia loppuvuodeksi

Julkaistu: 31.08.2015 klo 09:00
Julkaisija: Rakennusteollisuus RT

Infrarakentamisen tuore suhdannebarometri ennakoi infrarakentaminen lisääntyvän seuraavan puolen vuoden aikana. Näkymät ovat kasvusuuntaiset etenkin lähikuukausina, ja alan yrityksissä arvioidaan markkinoiden kehittyvän myönteisesti myös alkutalvesta. Ensi vuoden osalta epävarmuus on kuitenkin vielä suurta.

Rakennusteollisuus RT:n pääekonomistin Sami Pakarisen mukaan isot projektit ovat pitäneet työkantaa yllä, mutta niiden päättyminen jättää kapasiteettia vapaaksi. Uusia suuria liikenneinvestointeja ei ole näköpiirissä. Sen sijaan hallitusohjelman kärkihankkeissa on kohdistettu teiden ja ratojen korjausvelan vähentämiseen kaikkiaan 600 miljoonan euron lisäpaketti tulevalle kolmelle vuodelle.

”Odotukset perusväylänpidon osalta ovat nyt korkealla, mutta konkretiaa on vielä vähän. Lisäpanostuksen rahoitus on yhä ratkaisematta eikä siitä sisältynyt valtiovarainministeriön talousarvioesitykseen kuin pieni siivu. Katseet on nyt suunnattu syyskuun alun hallituksen budjettiriiheen, jossa kärkihankkeita on tarkoitus käsitellä”, sanoo INFRA ry:n hallituksenpuheenjohtaja Harri Kailasalo Lemminkäiseltä. Lisäksi Kailasalo muistuttaa, että infrarakentamisen kustannustaso on nyt edullisimmillaan ja tilaaja saa euroilleen eniten vastinetta.

Rakentamisen aktiviteetti painottuu vahvasti Uudellemaalle. Infrarakentamisen suhdannebarometriin osallistuneiden yritysten kuluvan vuoden liikevaihdosta 40 prosenttia arvioidaan koostuvan Uudeltamaalta. Toiseksi suurin alue on läntinen Suomi, joka barometrissa sisältää myös Tampereen talousalueen.

Kyselyyn vastanneiden yritysten kapasiteetin käyttöaste oli 85 prosenttia. Yrityksistä kommentoidaan kilpailun olevan kireää ja urakoiden hintataso on painunut alas.

Rakennusteollisuus RT julkaisi elokuussa ensimmäistä kertaa uuden infrarakentamisen suhdannebarometrin. Barometri on tarkoitus toteuttaa jatkossa vähintään kahdesti vuodessa. Infrabarometri täydentää Rakennusteollisuuden suhdannekatsauksia ja pyrkii antamaan ajantasaisen kuvan inframarkkinoiden tulevasta kehityksestä.

Barometrin vastaajina ovat Rakennusteollisuuteen kuuluvan INFRA ry:n jäsenyritykset. Barometriin vastanneiden yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2014 yli 2 miljardia euroa.

• Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen, puh. 050 343 4337
  • INFRA ry:n hallituksen puheenjohtaja, Lemminkäinen Oyj:n infrarakentaminen-liiketoimintasegmentin johtaja Harri Kailasalo, puh. 0400 401 538
  • INFRA ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö, puh. 040 560 1803

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan yritysten elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluu kaikkiaan viisi toimialaa: Talonrakennusteollisuus, Rakennustuoteteollisuus, Infra, Pinta ja LVI-tekninen urakointi.