Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » IK:n rahasto sijoittaa suomalaiseen cleantech-yritykseen Evaciin

IK Investment Partners

IK:n rahasto sijoittaa suomalaiseen cleantech-yritykseen Evaciin

Julkaistu: 16.10.2014 klo 10:59
Julkaisija: IK Investment Partners

IK Investment Partnersin (IK) hallinnoima IK VII -rahasto on tehnyt sijoituksen Evac-konserniin, joka on veden, jäteveden ja jätteiden keräily- ja käsittelyjärjestelmien maailmanlaajuinen markkinajohtaja meri-, offshore- ja rakennusteollisuudessa. Transaktion kaupallisia ehtoja ei julkisteta.

Vuonna 1975 perustettu Evac suunnittelee ja markkinoi ympäristöystävällisiä veden, jätteiden ja jätevesien keräily- ja käsittelyjärjestelmiä laiva-, offhsore- ja rakennusteollisuudelle. Evacin pääkonttori sijaitsee Espoossa Suomessa, ja yhtiö on läsnä yli 40 maassa eri puolilla maailmaa. Vuosien saatossa Evac on toimittanut yli miljoona alipaineella toimivaa saniteettiyksikköä yli 12 000 alukseen, mm. risteilylaivoihin, auto- ja matkustajalauttoihin, laivastoaluksiin, sukellusveneisiin ja huvialuksiin. Yhtiö työllistää noin 190 henkeä ja sen liikevaihto nousi 65,5 miljoonaan euroon vuonna 2013. IK hankkii enemmistöomistuksen Oaktree Capital Managementilta, jonka omistuksessa Evac on ollut tammikuusta 2013.

“Evac on globaali markkinajohtaja mielenkiintoisella ja kasvavalla niche-markkinalla. Yhtiö valmistaa toiminnallisesti kriittisiä ja korkealaatuisia tuotteita ja on kasvanut kannattavasti. Tavoitteenamme on työskennellä yhdessä Evacin johdon kanssa laajentaaksemme edelleen yhtiön liiketoimintaa niin orgaanisesti eri tuote- ja sovellusalueilla ja eri loppuasiakas-segmenteissä, kuin myös valikoiduilla arvoa kasvattavilla yritysostoilla. IK edesauttaa sijoituskohteidensa arvonluontia työskentelemällä tiiviisti yhtiön johdon kanssa sekä tarjoamalla taloudellista tukea, toimialaosaamista ja yhteyksiä”, sanoo IK:n partneri ja IK VII -rahaston neuvonantaja Kristian Carlsson Kemppinen.

“Oaktreen tuella olemme luoneet erittäin vahvan perustan tulevia mahdollisuuksia varten. Olemme erittäin tyytyväisiä, että IK:n rahasto sijoittaa Evaciin kehittääkseen liiketoimintaamme edelleen. IK:n näytöt menestyksekkäistä ja kannattavaa kasvua luoneista sijoituksista ovat vakuuttavia, ja odotamme innolla työskentelyä heidän tiiminsä kanssa”, sanoo Evac Oy:n toimitusjohtaja Tomi Gardemeister.

Evac on IK VII -rahaston kuudes sijoitus. Rahasto sijoittaa Euroopan laajuisesti keskisuuriin yhtiöihin, joilla on hyvät mahdollisuudet parantaa tulostaan merkittävästi. Rahaston muut sijoituskohteet ovat pelastuspukujen vuokraamiseen erikoistunut norjalainen Hansen Protection, öljynporauslauttojen laskusiltajärjestelmien hollantilainen markkinajohtaja Ampelmann, polttoaineen testauspalveluiden maailmanlaajuinen johtaja VPS, liikenneturvallisuuslaitteiden vuokraukseen erikoistunut Ramudden ja räätälöityjen passiivisten komponenttien johtava valmistaja Exxelia Group.

Transaktion loppuunsaattaminen edellyttää oikeudellisia ja sääntelyyn liittyviä hyväksymismenettelyjä.

partneri Kristian Carlsson Kemppinen
puhelin +46 70 308 9538

Charlotte Laveson, Communications Director
charlotte.laveson@ikinvest.com