Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Hyvä ennakointi auttoi talvimyrskyliikenteessä

Trafi

Hyvä ennakointi auttoi talvimyrskyliikenteessä

Julkaistu: 30.11.2012 klo 14:40
Julkaisija: Trafi

Liikenne on sujunut liikenneturvallisuuden kannalta tähän saakka hyvin, huolimatta Etelä-Suomea riepottelevasta voimakkaasta myrskystä. Eri viranomaisten aktiivinen tiedotus on saanut ihmiset jäämään kotiin, miettimään vaihtoehtoisia liikkumismuotoja ja ylipäänsä varovaisuuteen liikenteessä.

Joukkoliikenne turvallisempaa huonolla kelillä

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan vaikeissa keliolosuhteissa matkustajat siirtyvät henkilöautoista joukkoliikenteeseen, mikä on liikenneturvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto: henkilövahinko-onnettomuuden todennäköisyys on joukkoliikenteessä pienempi kuin henkilöautolla liikkuttaessa.

”Autoilijat ovat huomioineet varoitukset ja kelin,” tieliikennekeskuspäällikkö Marketta Udelius Liikennevirastosta sanoo. ”Muutama liukkaudesta aiheutunut raskaan liikenteen onnettomuus ja henkilöauto-onnettomuus on tapahtunut, mutta tiedossamme ei ole yhtään henkilövahinkoa.” Lisäksi alemmalla tieverkolla on kaatunut puita tielle.

Keliolosuhteet ovat tänään haasteelliset myös jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä, sillä väylien kunnossapito ja auraus keskittyvät pääväylille. Myös esimerkiksi rautatieasemien laiturialueet ovat paikoin liukkaat.

Aamuliikenne sujui pääkaupunkiseudulla ilman vakavia onnettumuuksia

Liikkuvan poliisin mukaan aamun liikenne sujui Etelä-Suomessa olosuhteisiin nähden hyvin. ”Aamun liikenteessä on ollut yksittäisiä peltikolareita, suistumisia ja muita ongelmatilantenteita, mutta ainakin toistaiseksi on vältytty vakavimmilta onnettomuuksilta,” kertoo viestintäpäällikkö Jussi Pohjonen Liikkuvasta poliisista.

Sääennusteiden mukaan tuuli laantuu päivän kuluessa, mutta lumisade jatkuu Etelä-Suomessa koko päivän. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa, että myös viikonlopun liikenteessä on syytä noudattaa varovaisuutta. ”Kiire ei kuulu talviliikenteeseen. Kuljettajilta ja kaikilta liikenteessä liikkujilta toivotaankin malttia”, painottaa Trafin ylijohtaja Marko Sillanpää.

Viranomaiset kiittävät liikkujia vastuullisuudesta liikenteessä ja kehottavat kaikkia seuraamaan viranomaisten varoituksia, kuten Ilmatieteen laitoksen varoitukset: www.ilmatieteenlaitos.fi/varoitukset ja sääennusteet. Twitterissä asiaa seurataan hashtagin #talvikelit alla.

Liikenteen turvallisuusvirastoTrafi
johtava asiantuntija Tapio Tourula, puh. 0400 992 242

Liikkuva poliisi
viestintäpäällikkö Jussi Pohjonen, puh. 071 878 2052