Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » HSL:n hallituksen päätökset 12.6.2012

HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n hallituksen päätökset 12.6.2012

Julkaistu: 12.06.2012 klo 12:58
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

Esityslistatekstit ovat luettavissa täältä.

Päätös joukkoliikenteen tulevista vyöhykerajoista Helsingin seudulla
Hallitus päätti tulevan taksa- ja lippujärjestelmän vyöhykekaarista esityksen mukaisesti. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

HSL:n alustava talousarvio 2013 - 2015
Hallitus pyytää HSL:n jäsenkunnilta lausunnot HSL:n taloussuunnitelmaehdotukseen 31.8.2012 mennessä ehdotuksen mukaisesti. Linkki esitykseen.

Espoon sisäisten linjojen 35 ja 43 korvaaminen linjoilla 533 ja 553
Hallitus päätti lakkauttaa Espoon sisäiset linjat 35 ja 43 kesäliikenteen 2013 lopussa ja perustaa linjat 533 ja 553 talviliikenteen 2013 alussa. Linkki esitykseen.

MAL-aiesopimus hyväksyttiin

Hallitus hyväksyi valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimuksen. Linkki esitykseen.

Kutsuplus-palvelun liikennöinti
Hallitus valitsi Kutsuplus-palveluun seitsemän auton liikennöitsijäksi Taksikuljetus Oy:n. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Lähijunaliikenteen muutokset luotettavuuden parantamiseksi
Hallitus valtuutti toimitusjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen lähijunaliikenteen luotettavuuden parantamistoimenpiteistä vuoden 2012 syksystä alkaen VR:n kanssa. Mikäli sopimusta ei synny kuvatuilla ehdoilla, HSL maksaa ostoliikenteen korvaukset aiemmin sovitun mukaisesti eikä ole korvausvelvollinen junaliikenteen lisäsuoritteista. Linkki esitykseen.

Lausunto Helsingin kaupungille eläkeläisten joukkoliikenteen alennuslipuista
Hallitus antoi Helsingin kaupungille lausunnon, jonka mukaan HSL ei toistaiseksi pidä perusteltuna eläkeläisille myönnettävien alennusten laajentamista tai ilmaisen matkustusoikeuden myöntämistä. Linkki esitykseen.

Lausunto Uudenmaan 2. vaihemaakuntakaavan ehdotuksesta
Hallitus jätti asiasta ehdotuksen mukaisen lausunnon. Linkki esitykseen.

Kuljettajat kritisoivat ajoaikoja
Hallitus merkitsi tiedoksi kuljettajatutkimuksen tulokset. Yli 40 prosenttia kuljettajista antoi HSL:n toiminnasta arvosanan melko hyvä tai erittäin hyvä. Vajaa viidesosa arvioi HSL:n toiminnan melko huonoksi tai erittäin huonoksi. Suurin osa vastaajista on osallistunut HSL:n järjestämään koulutukseen ja yli puolet piti koulutusta melko hyvänä tai erittäin hyvänä. Kriittisesti kuljettajat suhtautuvat ajoaikoihin. Puolet vastaajista kokee, etteivät pysty noudattamaan ajoaikoja. Turvalliseksi olonsa töissä kokee 54 prosenttia kuljettajista, mutta reilu neljäsosa oli asiasta eri mieltä tai täysin eri mieltä. Linkki tutkimukseen.

Toimitusjohtajan sijainen Pirkko Lento, p. 050 380 7033, pirkko.lento@hsl.fi
Viestintäjohtaja Mari Flink, p.0407150440, mari.flink@hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää, ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.