Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » HSL valitsi uuden Kutsuplus-palvelun liikennöitsijät

HSL Helsingin seudun liikenne

HSL valitsi uuden Kutsuplus-palvelun liikennöitsijät

Julkaistu: 12.06.2012 klo 13:22
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n hallitus on valinnut kilpailutuksen perusteella Rapiditaxi Oy:n ja Taksikuljetus Oy:n uuden kutsubussipalvelun liikennöitsijöiksi. HSL ryhtyy pilotoimaan uutta kutsuliikennettä, jonka palvelu perustuu täysin automatisoituun tilaus- ja ohjausjärjestelmään. Palvelu on saanut nimen Kutsuplus.

Kolmen vuoden pilottijakso on tarkoitus käynnistää loppuvuodesta, kun järjestelmä ja autot ovat valmiit. Liikennettä ajetaan kokeiluvaiheessa Rapiditaxin kolmella ja Taksikuljetuksen seitsemällä minibussilla.

Kaikki Kutsuplus-bussit täyttävät Euro 5-päästönormit. Busseissa on 9 matkustajapaikkaa ja korkeatasoinen varustelu, muun muassa pistorasiat kannettavalle tietokoneelle, matkustajaa opastava näyttöruutu, ilmastointi ja kauko-ohjattava liukuovi. Matkustusmukavuutta lisäävät väljät, kauttaaltaan pehmustetut käsinojalliset istuimet, ikkunaverhot ja lattiamatto. Autojen ulkoasu suunnitellaan HSL:n ilmeen mukaiseksi.

Uutta joukkoliikennepalvelua on suunniteltu Metropol-tutkimusprojektissa jo muutamia vuosia. Taustalla olevaa älyliikennejärjestelmää kehittää Aalto-yliopiston tutkijaryhmän perustama Ajelo Oy.

Lisätiedot:
kilpailutuksesta ryhmäpäällikkö Kimmo Sinisalo, puh. 040 838 0219
Kutsuplus-palvelusta hankejohtaja Kari Rissanen, puh. 0400 608195

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää, ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.