Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » HSL mukana WDC:n yhteisosastolla Matkamessuilla

HSL Helsingin seudun liikenne

HSL mukana WDC:n yhteisosastolla Matkamessuilla

Julkaistu: 17.01.2012 klo 13:59
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

HSL esittelee palveluitaan World Design Capital Helsinki 2012:n yhteisosastolla Helsingin Matkamessuilla 19.–22.1. HSL:n asiakaslähtöinen ja älykäs joukkoliikenne on hyväksytty WDC-hankkeeksi. Se istuu hyvin Helsinki Design Capital -vuoden teemoihin avoimuus, innovatiivisuus, käytettävyys, kestävä kehitys ja yhteistyö. HSL pyrkii kehittämään palveluitaan vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa saadakseen joukkoliikenteen palvelemaan asiakkaiden tarpeita yhä paremmin.

HSL rakentaa asiakaslähtöistä ja älykästä joukkoliikennettä

HSL:n keskeinen periaate joukkoliikenteen suunnittelussa on asiakaslähtöisyys. HSL kokeilee parhaillaan erilaisia vuorovaikutuskanavia, joiden avulla asukkaat voivat osallistua joukkoliikennesuunnitelmien laadintaan. Älykäs joukkoliikenne palvelee käyttäjiään, kun eri liikennemuodoista rakennetaan toimiva kokonaisuus, joka vastaa asukkaiden liikkumistarpeisiin. Joukkoliikenne näkyy ihmisten arjessa ja liikuttaa meitä kaikkia.

HSL kutsuu kuntalaisia osallistumaan Vantaan Aviapolis-alueen joukkoliikennesuunnitelman laadintaan. Aviapolis-ideapajassa (http://ideapaja.hsl.fi/) esitellään linjastosuunnitelmaa, keskustellaan ja kommentoidaan sitä. Ideapaja tarjoaa foorumin myös uusille ideoille ja keskustelunavauksille. Suunniteltava linjasto tulee käyttöön, kun pääradan, lentoaseman ja Vantaankosken radan yhdistävä Kehärata avataan liikenteelle.

HSL laatii parhaillaan myös Korso–Koivukylä -alueen linjastosuunnitelmaa vuosille 2014–2021. Asukkaiden kommentteja kerätään 18.1. alkaen blogissa (http://korso-koivukylalinjastosuunnitelma.blogspot.com), HSL:n verkkosivuilla sekä asukastilaisuuksissa Korson Lumossa 26.1. klo 17–19 ja Koivukylän kirjastossa 2.2. klo 17–19. Suunnitelma valmistuu maaliskuun 2012 loppuun mennessä.

Joulu- ja tammikuussa HSL keräsi kuntalaisten mielipiteitä liikennöintisuunnitelmaluonnoksesta vuosille 2012–13. Kommentoitavana olivat seutulinjoille sekä Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Keravan bussiliikenteeseen kaavaillut muutokset sekä juna-, raitiovaunu-, metro- ja lauttaliikenteen muutokset. Asukkaiden kommentit on otettu huomioon, kun suunnitelmaa valmistellaan esiteltäväksi HSL:n hallitukselle 24. tammikuuta.

Palveluita suunnitellaan vuorovaikutuksessa käyttäjien kanssa

Päästäkseen tiiviimpään vuorovaikutukseen joukkoliikenteen käyttäjien kanssa HSL avasi tammikuussa Liikenteessä-blogin (http://hslliikenteessa.blogspot.com/), jossa on mahdollisuus käydä keskustelua HSL:n ajankohtaisista asioista ja kehittämishankkeista. Lisäksi HSL:llä on Facebook-sivusto (http://www.facebook.com/helsinginseudunliikenne), jolla on jo yli 7 000 tykkääjää. Facebook tarjoaa suorien palautteiden ohella hyvän keinon kuunnella asiakkaita ja hyödyntää heiltä saatua palautetta. Lisäksi sivustolla kerrotaan ajankohtaisista asioista ja tulevista liikennemuutoksista.

Tule kuulemaan lisää HSL:n suunnittelemasta älykkäästä joukkoliikenteestä ja Kulttuuriratikasta Matkamessujen osastolle 6m109. Muita esimerkkejä HSL:n toimista asiakaslähtöisen ja älykkään joukkoliikenteen hyväksi ovat mm. korkeatasoisten pysäkkien rakentaminen, kysyntäohjautuvan uuden joukkoliikennemuodon suunnittelu, Jokeri-linjan edelleen kehittäminen, verkkopalveluiden parantaminen ja avoimen datan hyödyntäminen sekä joukkoliikenteen saavutettavuuden ja käytettävyyden linjaukset esteettömyyden näkökulmasta.

Lisätietoja: asiakkuuspäällikkö Leena Rautanen-Saari, puh. 050 389 8970

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.