Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » HSL avasi Ideapajan Aviapolis-alueen joukkoliikenteelle

HSL Helsingin seudun liikenne

HSL avasi Ideapajan Aviapolis-alueen joukkoliikenteelle

Julkaistu: 16.01.2012 klo 13:04
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

HSL kutsuu asukkaita osallistumaan Aviapoliksen joukkoliikennesuunnitteluun uudella Ideapaja-vuorovaikutusfoorumilla. Sivustolla käyttäjät voivat kertoa näkemyksiään Aviapolis-alueen joukkoliikenteestä ja kommentoida joukkoliikennesuunnitelmassa käsiteltäviä kysymyksiä. Ideapaja tarjoaa kommentointimahdollisuuksien lisäksi foorumin uusille ideoille ja keskustelunavauksille.

Kehärata nopeuttaa yhteyksiä

Alkuvuoden aikana tehtävässä Aviapoliksen joukkoliikennesuunnitelmassa laaditaan linjastosuunnitelma tilanteeseen, jossa pääradan, lentoaseman ja Vantaankosken radan yhdistävä Kehärata on avattu liikenteelle. Työssä käsitellään myös Itä- ja Länsi-Vantaan välisiä poikittaisia bussilinjoja, jotka kulkevat Aviapolis-alueen läpi. Uusi linjasto on tarkoitus ottaa käyttöön samalla kun Kehäradan junaliikenne alkaa, arviolta vuoden 2015 alussa. HSL:n tavoitteena on luoda alueelle selkeä linjasto tiheästi liikennöivine runkolinjoineen. Suunnitelmaa laadittaessa hyödynnetään Ideapajassa esitettyjä ideoita ja kommentteja.

Kehäradan myötä suuri osa lentoaseman ympäristön joukkoliikennematkoista siirtyy juniin. Rata parantaa oleellisesti Aviapoliksen ja lentoaseman saavutettavuutta eri puolilta pääkaupunkiseutua. Esimerkiksi matkat pääradan varresta, Länsi-Vantaalta ja Länsi-Helsingistä nopeutuvat huomattavasti. Aviapoliksen suuralueelle tulee kaksi Kehäradan asemaa, Aviapolis Tikkurilantien ja Tietotien risteykseen sekä Lentoasema lentoterminaalien yhteyteen.

Myös yritykset mukaan suunnitteluun

Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöön rakentunut Aviapolis on yksi pääkaupunkiseudun nopeimmin kasvavista työpaikka- ja asuinalueista. Alueelle on kehittynyt runsaasti yritystoimintaa: työpaikkoja on jo nyt yli 30 000.

HSL kutsuu Aviapoliksen yrityksiä ja niiden henkilökuntaa mukaan ideoimaan alueen tulevaa joukkoliikennelinjastoa. Yritykset voivat myös hyödyntää HSL:n Liikkumisen ohjauksen palveluja. Suunnitteluprojektissa HSL:n yhteistyökumppaneina ovat mm. Helsingin seudun kauppakamari ja lentoaseman ylläpidosta vastaava Finavia.

Aviapolikseen kuuluvilla Tammiston, Kartanonkosken, Pakkalan, Veromiehen ja Ylästön asuinalueilla on tällä hetkellä noin 16 500 asukasta, ja määrä kasvaa useilla sadoilla joka vuosi. HSL toivoo, että verkossa toimiva vuorovaikutusfoorumi kerää laajan joukon kiinnostuneita keskustelemaan Aviapolis-alueen joukkoliikenteestä.

Aviapoliksen Ideapaja-sivuston tausta-aineistoon voi tutustua ilman kirjautumista, mutta keskusteluihin osallistuminen vaatii kirjautumisen, joka onnistuu esimerkiksi Facebook-tunnuksilla.

Lisätiedot:
joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, puh. 040 176 8660
asiakkuuspäällikkö Leena Rautanen-Saari, puh. 050 389 8970

Aviapolis-alueen joukkoliikennesuunnitelman Ideapaja

Liikenneviraston Kehärata-sivusto

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.