Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Harrasteilmailulle uusi turvallisen toiminnan malli

Trafi

Harrasteilmailulle uusi turvallisen toiminnan malli

Julkaistu: 12.01.2016 klo 15:15
Julkaisija: Trafi

Harrasteilmailun turvallisuus on huolestuttanut viime vuosien heikentyneen turvallisuustilanteen takia. Trafi on luonut yhdessä muiden ilmailun toimijoiden kanssa Suomen harrasteilmailun turvallisuustyölle uuden toimintamallin.

Toimintamalli tukee harrasteilmailujoita turvallisuustyössä ja luo Trafille selkeän toimintatavan turvallisuustyön tukemiseen.

Harrasteilmailun turvallisuusprojekti tuotti tuloksia turvallisuustyön tueksi

Harrasteilmailun turvallisuusprojekti käynnistettiin liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta 20.4.2014 tapahtuneen Jämijärven onnettomuuden seurauksena tehdyn harrasteilmailun riskikartoituksen jälkeen. Hieman yli vuoden aikana projekti tuki harrasteilmailuyhteisöä turvallisuustyökalujen suunnittelussa ja niiden käyttöönotossa.

”Trafi, Finavia, Ilmatieteen laitos, Suomen ilmailuliitto ja Suomen Moottorilentäjien Liitto ovat sitoutuneita toimimaan uuden toimintamallin mukaisesti” kertoo johtava asiantuntija Heli Koivu.

Turvallisuusprojektin keskeisiä tuloksia ovat  mm. turvallisen toiminnan mallin kehittäminen ilmailukerhoille sekä  analyysiyhteistyöllä SIL:in ja SMLL:n vapaaehtoisten analyytikkojen kanssa tehdyt turvallisuustiedotteet. ”Harrasteilmailujoiden koulutuksen tueksi ja hyvän tiedon jakamiseksi on myös perustettu koulutusmateriaalipankki, josta löytyy esimerkiksi kattava ja käytännönläheinen sääoppipaketti sekä tukimateriaalia ultraopettajille ja tarkastuslentäjille” kertoo Koivu.

Projekti tehtiin tiiviissä yhteistyössä Suomen Ilmailuliiton (SIL), Suomen Moottorilentäjien Liiton (SMLL), Finavian ja Ilmatieteen laitoksen (IL) kanssa. Mukana on ollut suuri määrä vapaaehtoisia ilmailun harrastajia ja vaikuttajia.

Harrasteilmailuprojektin loppuraportti (linkki raportti)

Lisätietoa harrasteilmailun turvallisuusprojektista

johtava asiantuntija Heli Koivu, p. 029 5346 200, heli.koivu(at)trafi.fi
ilmailujohtaja Pekka Henttu, p. 029 5346 031, pekka.henttu(at)trafi.fi