Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Harrasteautojen rakentaminen helpottuu – rakennemuutosten poikkeuslupaprosessi kehityksen alla

Trafi

Julkaistu: 03.03.2014 klo 09:45
Julkaisija: Trafi

Harrasteautojaan rakentavien elämä helpottuu jatkossa, kun auton rakenteen muuttamista koskevaa poikkeuslupaprosessia uudistetaan. Trafi on selkeyttämässä ja nopeuttamassa poikkeuslupien hakukäytäntöä. Uudistuksen tarkoituksena on myös varmistaa, että auto on kaikin puolin liikenneturvallinen rakennemuutoksen jälkeen.

Auton rakennemuutoksille on haettava poikkeuslupa, jos autoa muutetaan enemmän kuin, mitä auton rakenteen muuttamisesta pelkän muutoskatsastuksen avulla on säädetty*. Poikkeuslupia haetaan tyypillisesti mm. moottorinvaihtoihin, vetotavanmuutoksiin sekä korinvaihtoihin. Vuodessa auton rakennemuutoksiin liittyviä poikkeuslupia on haettu keskimäärin n. 50 kpl.

Uutta lupaprosessia testataan pilottikokeiluna vuoden

Trafi on käynnistänyt uuden lupaprosessin kokeilun yhdessä yhden alan harrastejärjestön, Finnish Hot Rod Association FHRA ry:n kanssa. Vuosi 2014 on pilottivaihe, jonka aikana uutta käytäntöä testataan.

Kokeiluvuoden jälkeen arvioidaan, pitääkö prosessia hioa ja onko nyt kehitelty malli tarkoituksenmukainen. Tarkoituksena on saada uusi käytäntö täyteen vauhtiin vuonna 2015.

Lopputuloksena sujuvampi prosessi ja turvallisempi harrasteauto

Trafi määrittelee jatkossakin raamit, joiden puitteissa toimitaan ja joiden avulla auto on muutosten jälkeen kaikin puolin turvallinen. Alan harrastejärjestöjen asiantuntemuksen avulla on mahdollista löytää parhaat, kutakin yksittäistä ajoneuvoa koskevat ratkaisut.

Prosessia lähdettiin kehittämään, jotta poikkeuslupien hakeminen ja käsittely olisi sujuvampaa. Jatkossa poikkeusluvan hakija keskustelee rakenteen muuttamiseen liittyvistä asioista tarkemmin alan harrastejärjestön kanssa. Poikkeusluvan myöntää edelleen Trafi, joka saa harrastejärjestöiltä lausunnon autoon suunnitelluista rakennemuutoksista.

Uuteen prosessiin sisältyy myös harrastejärjestöjen autolle muutosten jälkeen suorittama rakennetarkastus ja koeajo, jonka jälkeen autolle tehdään normaali muutoskatsastus.

*Liikenne- ja viestintäministeriön päätös 779/1998 auton rakenteen muuttamisesta

ylitarkastaja Mika Matilainen, p. 029 534 5249, mika.matilainen(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon