Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Haaveissa saunalautta? Rakenna tai osta, mutta ole tarkkana!

Trafi

Haaveissa saunalautta? Rakenna tai osta, mutta ole tarkkana!

Julkaistu: 06.06.2016 klo 10:07
Julkaisija: Trafi

Saunalautan saa rakentaa omaan käyttöön varsin vapaasti ilman erityisiä vaatimuksia. Käytetyn saunalautan ostajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä saunalautasta pitää löytyä CE-merkintä, jos sen käyttöönotosta on myyntihetkellä kulunut alle 5 vuotta.

Saunalautan on oltava turvallinen oli virallisia dokumentteja tai ei

Vaikka saunalautan rakentaisi omaan käyttöön ja se ei virallisesti tarvitsisi CE-merkintää, tulee lautan kuitenkin täyttää vesikulkuneuvoja koskevat yleiset vaatimukset. Esimerkiksi kaikista moottorilla varustetuista saunalautoista pitää löytyä

• airo, mela taikka ankkuri köysineen
  • tyhjennysväline
  • hyväksytyt pelastusliivit jokaiselle veneessä olijalle
  • hyväksytty sammutin, jos koneteho on yli 25 kW tai jos lautassa on liekillä toimiva polttolaite.

Lisäksi erityisesti kiukaita ja muita tulisijoja asennettaessa on syytä noudattaa riittäviä varoetäisyyksiä palaviin materiaaleihin. ”Koska saunalautoissa tulenteko on olennainen osa toimintaa, tulisi yleiseen paloturvallisuuteen sekä sammuttimien riittävään kapasiteettiin kiinnittää erityistä huomiota”, toteaa Trafin ylitarkastaja Juhani Pappila.” Käytännössä kaikkia saunalauttoja koskee vesiliikenneasetuksen sammutinvaatimus.”

Käytettyä saunalauttaa ostaessa kannattaa olla tarkkana

Ostaessa alle 5 vuotta vanhaa omavalmisteista saunalauttaa, kannattaa huomioida, että siinä on CE-merkki ja tarvittavat dokumentit.

”Lautassa tulee siis olla asianmukaisesti kiinnitetty CE-merkintä ja sen mukana tulee olla huvivenedirektiivin mukaiset dokumentit, eli käyttäjän käsikirja ja vaatimustenmukaisuuden vakuutus”, kertoo Pappila.

Dokumentit eivät ole myyntitilanteessa välttämättömiä silloin, kun lautta on ollut omassa käytössä vähintään 5 vuotta.

”Saunalautan rakentaja voi useissa tapauksissa itse tehdä vaatimuksenmukaisuuden arvioinnin ja laatia tarvittavat dokumentit eli piirustukset, laskelmat ja tarkastusten ja testien tulokset. Rakentajan on myös haettava valmistajan tunnus Finnboat ry:ltä. Tietenkin arviointi voidaan teettää myös osittain tai kokonaan huvivenedirektiivin mukaisella ilmoitetulla laitoksella” tarkentaa Pappila.

Osa saunalautoista myös rekisteröitävä

Saunalautta on myös merkittävä vesikulkuneuvorekisteriin, jos sen moottoriteho on vähintään 15 kW (yli 20 hv) tai jos siinä on moottori tai purje ja rungon pituus on vähintään 5,5 metriä.

”Saunalautan kohdalla on mahdollista, että siihen sovelletaan myös yleisiä rakennusvalvonnan määräyksiä, vaikka lautta olisikin rekisteröity vesikulkuneuvorekisteriin. Yhteistyö paikallisten rakennusviranomaisten kanssa onkin paikallaan jo lautan rakentamisvaiheessa ja laituri- ja telakointipaikan suunnitteluvaiheessa” vinkkaa Pappila.

Lisätietoja huviveneiden CE-merkinnästä ja varusteista sekä veneilystä yleensä www.veneily.fi

ylitarkastaja Juhani Pappila, puh. 029 5346 651, juhani.pappila(at)trafi.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon