Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Finnpilotin vuosiraportti: luotsaukseen käytetty euro palautuu kolminkertaisena takaisin

Finnpilot Pilotage Oy

Julkaistu: 24.03.2014 klo 11:09
Julkaisija: Finnpilot Pilotage Oy

Finnpilot Pilotage Oy:n vuosiraportissa on voitu nyt ensimmäistä kertaa arvioida koko vuoden osalta luotsauksen vaikuttavuutta meriliikenteen turvallisuuteen.

Vuonna 2013 luotsit raportoivat lähes 4000 meriliikenteen poikkeamaa. Yli 1200 tapausta luokiteltiin vaaratilanteiksi, joiden ehkäisyyn voitiin vaikuttaa luotsauksella.

Ehkäistyjen onnettomuuksien arvoksi on raportissa arvioitu yli 90 miljoonaa euroa. Viime vuonna kerättiin luotsausmaksuja noin 30 miljoonaa euroa, joten yhdellä eurolla luotsausta saatiin yhteiskunnalle takaisin kolminkertaisesti meriliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

Finnpilotin palveluksessa oli vuoden 2013 lopussa yhteensä 334 henkilöä (2012: 342), joista lähes 95 % työskenteli suoraan operatiivisessa toiminnassa. Vuoden 2013 aikana luotsattiin yhteensä 26 058 kertaa ja luotsauksista kertyi 480 462 luotsattua merimailia. Luotsausten kappalemäärä laski 3,8 % vuoden 2012 määristä ja mailien määrä laski 5,7 %.

Luotsauksen markkinaosuus kaikista aluskäynneistä Suomen satamissa oli noin 34 %. Tilikauden liikevaihto oli 37,6 miljoonaa euroa, joka oli 4,6 % vuoden 2012 liikevaihtoa pienempi. Finnpilot Pilotage Oy:n koko vuoden liiketulos oli 2,5 miljoonaa euroa (2012: 3,8 milj. euroa) ja tilikauden tulos 1,0 miljoonaa euroa (2012: 2,1 milj. euroa).

Finnpilot Pilotage Oy - tunnusluvut 2013

Luotsauksia: 26 058 kpl
Luotsattuja maileja: 480 462
Luokiteltuja varatilanteita: 1 253 kpl
Luotsatun liikenteen osuus meriliikenteestä: 34 %
Liikevaihto: 36,7 milj. euroa
Tilikauden tulos: 1,0 milj. euroa
Henkilöstö vuoden lopussa: 334 henkilöä

Sähköinen vuosiraportti on kokonaisuudessaan tiedotteen liitteenä.

Toimitusjohtaja Matti Pajula, puh. 0400 449 493
Luotsausjohtaja Kari Kosonen, puh. 040 741 4625
Talousjohtaja Timo Sirén, puh. 040 145 9848

Finnpilot Pilotage Oy tarjoaa valtakunnallista luotsauspalvelua Suomen aluevesillä ja  Saimaalla. Yhtiön tehtävä on
edistää meriliikenteen sujuvuutta ja ennaltaehkäistä ympäristövahinkoja. Vuosittainen liikevaihto on n. 37 milj. euroa ja yhtiössä työskentelee 334 henkilöä.