Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Finnpilot keskittää toimintojaan Kokkolaan - Finnpilot koncentrerar verksamhet till Karleby

Finnpilot Pilotage Oy

Julkaistu: 21.11.2012 klo 11:00
Julkaisija: Finnpilot Pilotage Oy

Finnpilot keskittää toimintojaan Kokkolaan

Luotsausyhtiö Finnpilot Pilotage Oy keskittää Keski-Pohjanmaan alueen luotsaustoiminnan Kokkolaan satamaan.

Finnpilot ostaa Liikennevirastolta Kokkolan satamassa sijaitsevat kiinteistöt eli Ykspihlajan väyläaseman ja siihen liittyvät talli- ja varastotilat sekä laiturit. Myös maanvuokraoikeus siirtyy Finnpilot Pilotage Oy:lle.

- Kokkolan satama sijaitsee liikenteellisesti ihanteellisessa paikassa. Pystymme sieltä luotsaamaan Perämeren alueen liikennettä etelässä Vaasaan saakka ja pohjoisessa Kalajoelle, sanoo kiinteistöistä vastaava johtaja Jarkko Saulio

Finnpilotin Vaasan Vallgrundissa olevat tilat joudutaan purkamaan homevaurion vuoksi. Myös Tankarin saarella sijaitsevasta luotsiasemasta ollaan luopumassa.

Kokkolan asemalta työskentelee 12 luotsia ja 10 luotsikutterinhoitajaa. Heidän käytössään on 3 nopeaa luotsivenettä ja2 talvikäytössä olevaa kutteria.

Perämeren alueella luotsataan keskimäärin 1700 luotsausta vuodessa, Kokkolasta 150 kertaa kuukaudessa.

Lisätiedot:

Kuljetusjohtaja Jarkko Saulio, puh. 040 533 3435

Finnpilot koncentrerar verksamhet till Karleby

Lotsbolaget Finnpilot Pilotage Ab koncentrerar lotsningsverksamheten i mellersta Österbotten till Karleby hamn.

Finnpilot köper fastigheterna i Karleby hamn, dvs. farledsstationen vid Yxpila och de därtill hörande garage- och förrådsutrymmena samt bryggorna, av Trafikverket. Även arrenderätten övergår till Finnpilot Pilotage Ab.

– Karleby hamn har ett idealiskt läge med tanke på trafiken. Därifrån kan vi lotsa trafiken i Bottenvikens område, från Vasa i söder till Kalajoki i norr, säger direktör Jarkko Saulio som ansvarar för fastigheterna.

Finnpilots lokaler på Vallgrund i Vasa måste rivas på grund av mögelskador. Bolaget planerar också att avstå från lotsstationen på Tankar.

Vid Karlebystationen arbetar 12 lotsar och 10 lotskutterförare. De har tillgång till tre snabba lotsbåtar och två kuttrar i vinterbruk.

Inom Bottenvikens område görs i genomsnitt 1 700 lotsningar per år, från Karleby 150 gånger i månaden.

Närmare information:

Transportdirektör Jarkko Saulio, tfn 040 533 3435

Finnpilot Pilotage Oy on valtion omistama luotsausyhtiö, joka on aloittanut toimintansa yhtiömuodossa vuonna 2011. Finnpilot tarjoaa valtakunnallista luotsauspalvelua Suomen aluevesillä ja Saimaalla. Toiminnalla edistetään alusliikenteen turvallisuutta ja ehkäistään ympäristölle aiheutuvia haittoja.