Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Euroopan lentoturvallisuusvirasto saa suomalaisen puheenjohtajan

Trafi

Euroopan lentoturvallisuusvirasto saa suomalaisen puheenjohtajan

Julkaistu: 11.09.2014 klo 12:42
Julkaisija: Trafi

Trafin ilmailujohtaja, ylijohta Pekka Henttu on valittu ensimmäisenä suomalaisena Euroopan lentoturvallisuusviraston EASAn hallintoneuvoston puheenjohtajaksi. Kausi kestää kolme vuotta. Henttu jatkaa työtään myös Trafissa.

EASAn hallintoneuvosto määrittää toiminnalliset suuntaviivat virastolle ja näin ollen myös koko Euroopan lentoturvallisuustyölle. Neuvosto vastaa johtotason nimityksistä, tekee viraston budjettiin ja toimintasuunnitelmaan liittyvät päätökset sekä määrittää kehityssuunnat. Hallintoneuvostossa ovat edustettuna jäsenvaltiot, komissio ja keskeisimmät ilmailuteollisuuden edustajat.

Henttu on tullut tunnetuksi myös suurelle yleisölle kommentoidessaan ilmailuun ja lentoturvallisuutteen liittyviä asioita mediassa laajasti mm. erilaisten onnettomuuksien yhteydessä.

Henttu on toiminut ylijohtajana Trafissa ja Suomen ilmailujohtajana vuodesta 2011. Ennen Trafia Henttu työskenteli Finnairilla yli 30 vuotta. Hänellä on diplomi-insinöörin ja liikennelentäjän koulutus. Tämän lisäksi Hentulla on keskeisiä lentoturvallisuustehtäviä Euroopan siviili-ilmailukonferenssissa ECACissa ja kansainvälisessä siviili-ilmailujärjestön ICAOn alueellisessa Eurooppa-organisaatiossa.

EASA on EU:n erillisvirasto, jolle on annettu tehtäväksi hoitaa erityisiä toimeenpano- ja sääntelytehtäviä lentoturvallisuuden alalla www.easa.eu

viestintäjohtaja Anna Jokela, p. 0400 439 955, anna.jokela(at)trafi.fi, twitterissä @Anna_Jokela

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon