Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisu (C-198/14 Visnapuu) ei vaikuta Tullin toimintaan

Tulli

Julkaistu: 19.11.2015 klo 10:05
Julkaisija: Tulli

Tulli on selvittänyt EU:n tuomioistuimen antaman C-198/14 Visnapuu -ennakkoratkaisun mahdolliset vaikutukset Tullin toimintaan ja ohjeistuksiin. Selvityksen mukaan ennakkoratkaisulla ei ole välittömiä vaikutuksia Tullin nykyisiin toimintatapoihin tai voimassa oleviin ohjeistuksiin. Mahdollisia vaikutuksia arvioidaan tarvittaessa uudelleen kansallisen tuomioistuimen antaman ratkaisun jälkeen.

EU:n tuomioistuin antoi C198/14 Visnapuu -ennakkoratkaisunsa 12. marraskuuta Helsingin hovioikeuden pyynnöstä. Ennakkoratkaisun mukaan EU:n tuomioistuin jättää kansalliselle tuomioistuimelle selvitettäväksi, onko suomalainen alkoholin vähittäismyyntilupajärjestelmä syrjivä ja perustuuko se aidosti kansanterveyden suojeluun. Lisäksi tuomioistuin jättää kansalliselle tuomioistuimelle selvitettäväksi suomalaisten tilaviinien suoramyyntioikeuden toteutumisen edellytykset. Ennen näiden selvitysten valmistumista ja kansallisen tuomioistuimen päätöstä Tulli ei muuta nykyisiä toimintatapojaan alkoholin etämyynnin valvomisessa.

Tulli tiedottaa viikolla 48 alkoholin etämyyntiin kohdistuvista toimenpiteistä, joilla varmistetaan säädettyjen verojen maksu Suomen valtiolle.

Mikko Grönberg, valvontajohtaja, Tullin valvontaosasto, p. 040 332 2679

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon