Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ensimmäiset uudet katsastustoimiluvat voimaan tänään

Trafi

Ensimmäiset uudet katsastustoimiluvat voimaan tänään

Julkaistu: 01.07.2014 klo 09:20
Julkaisija: Trafi

Katsastuslain uudistus tuli voimaan tänään 1.7.2014 ja ensimmäiset uuden katsastustoimilupalain mukaiset toimipaikat saivat lupansa aamutuimaan Trafista.

”Odotamme mielenkiinnolla, kuinka uuden katsastuslain luomat mahdollisuudet otetaan kokonaisuudessaan vastaan. Muutama uusi yrittäjä on jo lähtenyt liikkeelle ja myös jotkut vanhoista ovat hakeneet uuden lain mukaista lupaa”, kertoo osastonjohtaja Janne Huhtamäki.

Uuden lain myötä toimilupia myönnetään erikseen kevyen ja raskaan kaluston katsastuksille, jolloin toimipaikkojen on mahdollista erikoistua esim. vain määräaikaiskatsastuksiin. Uusi laki lieventää myös entisiä tiukkoja riippumattomuusvaatimuksia ja nykyään mm. autokorjaamot voivat saada katsastusluvan tai katsastustoimipaikat voivat käyttää omia tilojaan ja laitteitaan ajoneuvojen huoltoon ja korjaukseen.

Katsastus ja huolto samasta paikasta – jälkitarkastus missä vaan

”Autoilijalle katsastuslupalain muutos näkyy konkreettisimmin siinä, että auton voi jatkossa määräaikaiskatsastaa ja huoltaa samassa paikassa ja mahdollisen jälkitarkastuksen voi suorittaa millä tahansa katsastustoimipaikalla”, toteaa Huhtamäki: ”Nyt on siis mahdollista käydä vaikka lomareissun yhteydessä katsastuttamassa auto, jos reitin varrelle osuu sopiva asema.”

Lakiuudistuksen tarkoituksena on hillitä katsastushintojen nousua sekä parantaa palveluiden saatavuutta ja katsastuksen laatua.

Lisätietoja Trafin nettisivuilta: http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslain_uudistus

osastonjohtaja Janne Huhtamäki, p. 029 534 5599, janne.huhtamaki(at)trafi.fi
yksikönpäällikkö Erik Asplund, p. 029 5345 571, erik.asplund(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi