Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ensimmäiset tutkaohjatut lentoestevalot käyttöön Suomessa

Trafi

Ensimmäiset tutkaohjatut lentoestevalot käyttöön Suomessa

Julkaistu: 04.04.2016 klo 09:37
Julkaisija: Trafi

Trafi on hyväksynyt menetelmän lentoestevalojen ohjaamiseksi tutkaohjauksella. Järjestelmän tarkoitus on vähentää lentoestevalojen ympäristön asutukselle aiheuttamaa valohäiriötä lentoturvallisuuden vaarantumatta.

Laitteisto, OCAS (Obstacle Collision Avoidance System), valmistaja Vestas Wind Systems A/S, on asennettu Svalskullan tuulipuistoon Närpiössä. Arvioitu käyttöönottoaika on huhtikuu 2016.

”Tuulipuiston voimaloihin on asennettu lentoestevalot, jotka ovat normaalisti sammutettuina. Tutkan havaitessa lähialueella lähestyvän lentokoneen,  järjestelmä sytyttää tuulivoimaloiden lentoestevalot päälle riittävän ajoissa, jotta ohjaajalle jää aikaa suorittaa tuulivoimaloiden väistäminen. Jos ilmaliikennettä ei havaita, lentoestevalot pysyvät sammutettuina. Tutkajärjestelmän mahdollisissa häiriötapauksissa lentoestevalot syttyvät automaattisesti”, kertoo Trafin ylitarkastaja Heikki Silpola. ”Kuvatun mukaista lentoestevalojen ohjausjärjestelmää ei ole ollut aiemmin Suomessa käytössä. OCAS-järjestelmä on hyväksytty aiemmin operatiiviseen käyttöön Norjassa, Ruotsissa, USA:ssa ja Kanadassa.”

Ennen luvan myöntämistä edellytettiin laitteiston testaamista sekä siviili- että sotilasilma-aluksilla. ”Lisäksi testattiin aiheutuuko tutkista häiriötä olemassa oleviin lähettimiin ja  järjestelmiin sekä päinvastoin. Viranomaiset ovat todenneet testit suoritetuiksi asianmukaisella tavalla ja laajuudella eikä ole todettu tekijöitä, jotka estäisivät järjestelmän pitempiaikaisen testaamisen”, kertoo Silpola.

Järjestelmälle on myönnetään lupa määräajaksi, jonka aikana dokumentoidaan järjestelmän luotettavuus ja arvioidaan toteutunut vaikutus lentoturvallisuuteen. Määräajan päättyessä arvioidaan viranomaistahojen kesken edellytykset myöntää järjestelmälle pysyvä lupa.

Lisätietoja

ylitarkastaja Heikki Silpola, p. 029 534 6114, sähköposti heikki.silpola@trafi.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon