Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Eläköön esimerkki myös suojatiellä

Eläköön

Eläköön esimerkki myös suojatiellä

Julkaistu: 03.05.2013 klo 10:12
Julkaisija: Eläköön

Jaksoitko odottaa tietä ylittäessäsi vihreää valoa jalankulkijoille? Huomasitko äidin lapsineen suojatien laidassa, mutta painoit vain kaasua? Ryntäsitkö lapsiryhmän ohi kiireesti suojatielle?

Sinua seurataan tarkasti - olit sitten auton ratissa tai ylittämässä suojatietä. Lapsi oppii vanhempien esimerkin mukaan tavan toimia liikenteessä ja myöhemmin on vaikea muuttaa opittuja toimintamalleja.

Toimi siis vastuullisesti, äläkä unohda esimerkin voimaa – myöskään liikenteessä.

• Autoilijana hiljennä ja tarvittaessa pysähdy suojatien eteen ja muista, että jo suojatietä lähestyvä jalankulkija pitää päästää kulkemaan ensin. Vähennä nopeutta, sillä nopeuden pudotus neljänneksellä vähentää jarrutusmatkan puoleen.
  • Jalankulkijana olet esimerkkinä erityisesti lapsille. Älä juokse suojatielle, vaan muista aina tarkistaa, ettei autoja tule. Havainnoi ympäristöä joka suunnasta. Älä kävele päin punaisia. Auta lapsia ja hitaasti liikkuvia ylittämään tie turvallisesti. Muista oma näkyvyys, joten älä jää piiloon ja käytä pimeällä heijastinta.

Eläköön.fi-sivuilla jokainen voi tehdä oman lupauksensa suojatien tekemisestä turvallisemmaksi.

Suojateiden havaittavuutta halutaan paremmiksi

Eläköön.fi-sivuille kansalaiset ovat voineet antaa ja äänestää liikenneturvallisuutta edistäviä ideoita. Suojatietä koskevia ideoita on tullut lähes sata ja ääniä ne ovat saaneet noin 2800.

Valtaosa ideoista koskee suojateiden sijoitusta, havaitsemista ja näkyvyyttä. Erityisesti suojateille toivotaan valaistusta – ylipäätään parempaa valaistusta sekä toisaalta valoja, jotka ilmoittaisivat autoilijoille, että jalankulkija on tulossa suojatielle. Suojateille ehdotetaan myös korokkeita ja varoitusääni, joka kuuluisi autossa.

Kaksikolmasosaa äänisistä on kuitenkin annettu vajaalle kymmenelle idealle, joissa toivotaan tiukempaa valvontaa ja kovempaa sakotusta suojatiemääräyksiä rikkoville.

Muita ideoita ovat mm. liikenneturvallisuuskasvatuksen lisääminen kouluissa, kampanjointi ja erityisesti pyöräilijöiden osalta säännösten selkiyttäminen.

Eläköön-liikenneturvallisuuskampanja kokoaa liikenteen toimijat

Eläköön esimerkki -kampanja on osa laajempaa Eläköön-liikenneturvallisuuskampanjaa. Kampanjan tavoitteena on havahduttaa ihmiset huomaamaan, että he ovat aina esimerkkejä jolle kulle – myös liikenteessä.

Kampanjassa ovat mukana Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, liikenne- ja viestintäministeriö, poliisi, Liikennevirasto, Liikenneturva, Liikennevakuutuskeskus, Opetushallitus ja Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto.

Toukokuun ensimmäisellä viikolla vietetään YK:n liikenneturvallisuusviikkoa. Saman viikon maanantaina vietetään EU:n liikenneturvallisuuspäivää, jonka teemana on kevyt liikenne. Tavoitteena on, ettei yksikään jalankulkija kuolisi Euroopan taajama-alueilla tuon YK:n tieliikenneturvallisuusviikon aikana.

Lisätietoja

johtava asiantuntija Inkeri Parkkari, puh. 029 543 7089, inkeri.parkkari(at)trafi.fi
viestintäpäällikkö Elina Uotila, puh. 029 534 5206, Elina.uotila(at)trafi.fi
www.eläköön.fi
www.facebook.com/elakoon

Eläköön-liikenneturvallisuuskampanjan tarkoituksena on kannustaa ihmisiä toimimaan liikenneturvallisuuden puolesta ja tehdä liikennekulttuuristamme vastuullisempaa. Laajasti viranomais- ja järjestötahot yhdistävä Eläköön-kampanja sisältää kaikki liikenne- ja liikkumismuodot, tie- ja vesiliikenteen lisäksi siis myös raideliikenteen, ilmailun ja ylipäätään ihmisen liikkumisen kokonaisuudessaan.