Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Digitaalisuus on tehnyt tiedosta viidennen liikennemuodon

Trafi

Digitaalisuus on tehnyt tiedosta viidennen liikennemuodon

Julkaistu: 11.03.2015 klo 08:44
Julkaisija: Trafi

Tiedon merkitys liikenteessä ja yhteiskunnassa on kasvanut ja kasvaa edelleen. Trafi haluaa olla mukana kehittämässä digitaalista Suomea. ”Digitalisaatio ulottuu väkisin joka paikkaan. Tulevaisuudessa autot ja liikkujat nimenomaan keskustelevat eli viestivät toisilleen”, toteaa Trafin tietojohtaja Juha Kenraali.

Digitaalisuus tukee koko liikennesektorin kehittymistä

Tulevaisuudessa tietoa hyödynnetään yhä enemmän ja korostuneesti. Uusia liikenteen palveluita ja liikenteeseen välillisesti integroituja palveluja syntyy tiedon avulla. Digitaalisuus tukee koko liikennesektorin kehittymistä ja innovoi uudenlaiseen tekemiseen sekä synnyttää uutta liiketoimintaa. ”Liikenne ja viestintäteknologia kuuluvat kiinteästi yhteen ja tulevaisuudessa niiden painoarvo korostuu entisestään”, painottaa Kenraali.

Uusista liikenteen palveluista eniten tällä hetkellä on esillä MaaS (mobility as a service) eli liikenne palveluna. Termi pitää sisällään ajatuksen liikkumisesta uudella tapaa - kokonaispalveluna ja tarpeen mukaan ostettuna. Lisäksi termiin liittyy myös kaupan ja logistiikan uudet palvelumuodot.  ”Lähtökohtana ajattelulle on, että liikkumista voi tulevaisuudessa yhdistellä eri välineiden kesken. Kyse ei ole ainoastaan liikennevälineillä liikkumisesta vaan myös kaupan ja logistiikan uusista muodoista, jolloin liikkujalle voidaan tarjota esimerkiksi päivittäisostokset matkansa varrelle. Yhteentoimivien digitaalisten palveluiden avulla kyetään tarjoamaan parhaiden ominaisuuksien palvelukokonaisuus  liikkujalle itselleen”, kertoo johtava asiantuntija Tommi Arola.

Trafi mukana MaaS-ajattelun strategian luomisessa

Trafi on vahvasti mukana liikenne- ja viestintäministeriön työssä, jossa luodaan strategiset lähtökohdat liikenne palveluna -ajattelumallin edistämiseen ja tunnistetaan strategisten päämäärien pohjalta keskeisimmät toimenpiteet. Yhtenä vahvasti esiin tulleena näkökulmana on viestintäpolitiikan linkittyminen liikenteen digitalisaation kehittymiseen.

Suomessa, kuten muualla maailmassa, keskitytään yhä enemmän toimivaan liikennejärjestelmään ja -palveluihin. ”Totta kai infra pitää olla kunnossa ja tukea edellä mainittua, mutta oleellisin kehitys tapahtuu sähköisesti verkossa”, summaa Kenraali.

Lisätietoja

tietojohtaja Juha Kenraali, 029 5347 162, juha.kenraali (at) trafi.fi, twitterissä @JuhaKenraali

johtava asiantuntija Tommi Arola, 029 5345 228, tommi.arola (at) trafi.fi, twitterissä @TommiArola

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland