Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Aviapolis-alueen linjastosuunnitelma kommentoitavana

HSL Helsingin seudun liikenne

Aviapolis-alueen linjastosuunnitelma kommentoitavana

Julkaistu: 14.02.2012 klo 14:37
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:ssä on valmistunut Aviapolis-alueen linjastoluonnos. Luonnosta voi kommentoida helmikuun loppuun asti Ideapaja-verkkofoorumilla, jolla on jo kuukauden ajan keskusteltu Aviapoliksen tulevasta joukkoliikenteestä. Ideapajan keskustelussa esille tulevia perusteltuja ja toteuttamiskelpoisia muutosehdotuksia voidaan vielä ottaa linjastosuunnitelmassa huomioon.

Runkolinjasto ja täydentävät bussilinjat

Aviapolis-alueen joukkoliikenne perustuu vuodesta 2015 alkaen tiheästi liikennöitäviin runkoyhteyksiin eli Kehäradan junaliikenteeseen ja kahteen runkobussilinjaan. Runkolinjoja täydentävät bussilinjat tarjoavat yhteyksiä muun muassa työpaikka-alueille ja kouluille sekä keskeisille vaihtopaikoille kuten Aviapoliksen asemalle.

Lisäksi alueen sisäiseen liikenteeseen tulee Aviapolis-bussi, joka palvelee muun muassa yhteyksiä Lentoaseman ja lentokenttähotellien sekä hotellien, kauppakeskus Jumbon ja viihdekeskus Flamingon välillä. Aviapolis-bussilla voi matkustaa myös Aviapoliksen asemalle tai Gate 8 Business Parkiin.

Myös harvemmin kulkevia linjoja on pyritty keskittämään tietyille runko-osuuksille, joilla ne yhdessä palvelevat tiheällä vuorovälillä. Osa nykyisin vaihdottomista matkoista muuttuu vaihdollisiksi, mutta vastaavasti vuorotarjonta paranee tiheästi kulkevien runkolinjojen ansiosta oleellisesti.

Linjastoluonnokseen voi tutustua karttojen ja linjakorttien avulla. Sivuilla on koostekartta koko linjastosta sekä linjakohtaiset kortit, joissa on kuvattu kunkin linjan reitti, palvelualue, tärkeimmät vaihtoyhteydet sekä vuoroväli ja liikennöintiaika.

Aviapoliksen Ideapaja-sivusto

Lisätiedot: joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, puh. 040 1768 660

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.