Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Autojen romutuspalkkiokokeilu on käynnistynyt vilkkaasti

Trafi

Autojen romutuspalkkiokokeilu on käynnistynyt vilkkaasti

Julkaistu: 10.08.2015 klo 14:26
Julkaisija: Trafi

Romutuspalkkiokokeilu on vauhdittanut sekä autojen kierrätystä että uusien autojen myyntiä. Autoliikkeiltä kerättyjen tietojen mukaan romutuspalkkiokokeilun aikana on 10.8. mennessä kertynyt 1 130 uuden auton tilausta. Henkilöautojen romutustodistuksia kirjoitettiin heinäkuussa 6 434, mikä on 22,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Vuoden alusta lukien romutustodistuksia on kirjoitettu 31 381.

”Ensimmäiset luvut kertovat siitä, että romutuspalkkiokokeilu on otettu erittäin hyvin vastaan ja kannustanut kuluttajia kierrättämään vanhoja romutusikäisiä autoja.  Kampanjan tavoitteena on uudistaa iäkästä autokantaamme ja siten parantaa liikenneturvallisuutta sekä säästää ympäristöä”, toteaa Trafin tietojohtaja Juha Kenraali.

”Autoala arvioi ennen kampanjan alkua, että romutuspalkkio lisää tänä vuonna uusien autojen kauppaa 3 000–5 000 kpl. Mikäli romutuspalkkion hyödyntäminen jatkuu vilkkaana, näyttää siltä, että ennuste saattaa jopa ylittyä”, sanoo Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

”Kokeilun jatkaminen, kun siihen varattu 3 miljoonaa euroa on käytetty, edellyttää eduskunnan hyväksymää lisätalousarviota”, jatkaa Kenraali.

Romutuspalkkiokokeilun aikana 1.7.–31.12.2015 kuluttaja saa 1500 euron alennuksen uudesta autosta kun romuttaa yli 10 vuotta vanhan auton ja ostaa tilalle uuden auton, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi). Valtion osuus romutuspalkkiosta on 1000 euroa ja autoalan osuus 500 euroa yhtä uutta autoa kohden.

Sekä auton romutuksen että uuden auton tilauksen tulee ajoittua ajalle 1.7.–31.12.2015.

Suomen Autokierrätyksen virallisissa vastaanottopisteissä autot romutetaan ympäristöystävällisesti ja lain vaatimusten mukaisesti. Tänä keväänä tehdyn romutuskokeen perusteella kierrätysaste on 82,8 prosenttia ja hyödyntämisprosentti 97,3.

tietojohtaja Juha Kenraali, Trafi, juha.kenraali@trafi.fi, p. 029 5347 162

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ry, p. 040 729 4513

www.romutuskampanja.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland