Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Autojen mallikohtaiset vikatilastot julkaistu – jarruviat yleisimpiä hylkäyssyitä

Trafi

Julkaistu: 22.01.2016 klo 15:20
Julkaisija: Trafi

Käyttö- ja seisontajarrujen ongelmat sekä etuakseliston viat ovat edelleen yleisimpiä määräaikaiskatsastuksen hylkäyssyitä. Korjauskehotuksia annetaan eniten toimimattomista valoista ja ajokielto rapsahtaa useimmiten jarruvian vuoksi.

Korjauskehotusten ja hylkäyksien määrät ovat jatkaneet edelleen nousua. ”Tämä on suoraan verrannollista siihen, että ajoneuvokantamme vanhenee vuosi vuodelta. 14 vuotta ja sitä vanhemmissa autoissa havaittujen hylkäykseen johtavien vikojen määrä on selkeästi noussut viime vuodesta. Esimerkiksi vuonna 2000 käyttöönotetuista autoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa lähes 37 %”, toteaa tarkastaja Tatu Siivonen Trafista.

Ensimmäistä kertaa katsastukseen tulevien henkilöautojen hylkäysprosentit sen sijaan jatkavat laskuaan. Viime vuonna näistä hylättiin 3,0 %, kun vuotta aikaisemmin hylkäys tuli 3,3 %, vuonna 2013 3,5 ja vuonna 2012 4,1 % autoista.

Suoraan ajokieltoon johtaneiden jarruvikojen osuus nousi tänäkin vuonna aikaisemmasta. Jarrujen vakavan vian takia määrättiin viime vuonna välittömästi ajokieltoon yli 4 500 ajoneuvoa.

Kaikkiaan vuonna 2015 katsastettiin 2,7 miljoonaa ajoneuvoa.

Mallikohtaiset hylkäystilastot Trafin nettisivuilla

Vuonna 2012 käyttöönotetuista autoista vähiten hylätty automalli oli Audi A7 ja listan häntäpäähän sijoittuu Fiat 500.  Suomen viimeaikojen suosituimpiin kuuluvat mallit Skoda Octavia, Volkswagen Golf ja Toyota Avensis sijoittuivat hylkäyksiensä perusteella vuoden 2012 käyttöönotettujen osalta seuraavasti: Skoda Octavia sijalle 27, VW Golf sijalle 30 ja Toyota Avensis sijalle 31.

”Kun tarkastelemme mallikohtaisia tilastoja, niin on hyvä ottaa huomioon, että joidenkin mallien kohdalla, pienistä määristä johtuen, yksikin hylätty auto enemmän tai vähemmän voi muuttaa hylkäysprosenttia huomattavasti”, toteaa Siivonen.

tarkastaja Tatu Siivonen, tatu.siivonen@trafi.fi, p. 029 5345 517

erityisasiantuntija Pasi Kilpelä, pasi.kilpela@trafi.fi, p. 029 5346 053

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon