Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Autoilijat tiedostavat nastarenkaiden aiheuttamat ympäristöhaitat – ei vaikuta ostopäätökseen

Trafi

Julkaistu: 17.03.2016 klo 11:30
Julkaisija: Trafi

Suomalaisista autoilijoista vain 13 % ajaa talvisin kitkarenkailla. Yleisin syy nastarenkaiden käyttöön on kokemus niiden paremmasta pitävyydestä erityisesti jäisellä tiellä. Silti 76 prosenttia autoilijoista pitää nastarenkaiden päällysteestä irrottamaa katupölyä merkittävänä terveyshaittana.

Katupöly heikentää ilmanlaatua ja pölyistä ilmaa hengitettäessä hengitysteihin kulkeutuu haitallisia hiukkasia. Ulkoilman pienhiukkasten on arvioitu aiheuttavan Suomessa noin 1800 ennenaikaista kuolemaa vuosittain, ja lievempien haittojen määrä on moninkertainen. ”Liikenteen aiheuttamista ilmansaasteista aiheutuva henkilökohtainen riski ei yleensä ole suuri, mutta altistumisen yleisyyden vuoksi ilmansaasteista on muodostunut kansanterveydellinen ongelma”, toteaa Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Rengasvalinnalla on vaikutusta myös auton meluisuuteen

Nastarenkaat synnyttävät vierintämelua enemmän kuin kitkarenkaat.Vain neljännes kyselytutkimukseen vastanneista piti nastarenkaiden meluisuutta merkittävänä ympäristöhaittana. ”Tieliikenne on ylivoimaisesti suurin melulähde, jonka melualueilla asuu noin 800 000 ihmistä. Riskirajat ylittävälle melulle altistuminen voi heikentää mm. immuniteettijärjestelmää, muistin toimintaa, keskittymistä ja unen laatua. Altistumisella on myös yhteys sydän- ja verisuonitauteihin”, kertoo Ampuja.

Kuinka paljon turvallisempi nastarengas on?

Lähes kaikki kyselyyn vastanneet autoilijat ovat sitä mieltä, että ajonopeus on tärkeämpi turvallisuustekijä kuin se, mitkä talvirenkaat autoon valitaan. Myönteisyys kitkarenkaita kohtaan lisääntyy ajokokemuksen lisääntyessä ja myös silloin, kun omakohtaisesti on käyttänyt niitä. Miehet käyttävät kitkarenkaita naisia useammin  Ero on suurin yli 64-vuotiaiden ryhmässä

Nastarenkaiden pito-ominaisuudet ovat kitkarenkaita paremmat jäisellä tienpinnalla. Tutkimusten ja niihin perustuvien arvioiden mukaan nastarenkaat vähentävät talvikelien onnettomuuksia muutamilla prosenteilla. Toisaalta kitkarenkaita käyttävien on havaittu omaksuvan ennakoivan ajotavan, joka lisää turvallisuutta. ”Jos kitkarenkaiden käyttö lisääntyy merkittävästi, on tiestön talvihoitoa ja kuljettajien valistusta kehitettävä liikenneturvallisuustason säilyttämiseksi”, pohtii Ampuja.

Trafi teetti TNS Gallup Oy:llä kyselytutkimuksen jossa selvitettiin suomalaisten autoilijoiden talvikitkarenkaiden käytön yleisyyttä, syitä renkaiden valintaan ja kitkarenkaisiin liittyviä asenteita.

Lisätietoja

johtava asiantuntija Outi Ampuja, outi.ampuja@trafi.fi, p. 029 534 5276. Twitterissä @OutiAmpuja

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon