Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ammattiliikenteessä pitäisi aina olla päihteiden nollatoleranssi

Trafi

Ammattiliikenteessä pitäisi aina olla päihteiden nollatoleranssi

Julkaistu: 17.10.2013 klo 13:24
Julkaisija: Trafi

Julkisuudessa on käyty keskustelua ammattimaisesta tieliikenteestä ja alkoholista. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi painottaa, että ammatillisessa liikenteessä toimivien tulee aina käytöksellään olla esimerkkinä muulle liikenteelle. Yritysten tulisi tukea kaikin tavoin yksittäisten työntekijöidensä toimintaa turvallisen liikenteen parhaaksi myös asennetasolla ja muistuttaa, että liikenne ja alkoholi eivät missään tilanteessa sovi yhteen.

Trafi katsoo, että tieliikenteen yleisen turvallisuuden parantamiseksi on ehdottoman tärkeää, että asennetasolla päihteiden käyttöön olisi liikenteessä aina nollatoleranssi ilman mitään poikkeuksia. Erityisen tärkeää olisi, että tieliikenteessä ammatikseen toimivat sisäistäisivät tämän ajattelun.

Asiakasnäkökulmasta katsottuna ihmisillä ja yrityksillä on oikeus olettaa, että kuljetuksen suorittaja tarjoaa palvelunsa turvallisesti. Pienikin määrä alkoholia, kuten myös väsymys tai muut kuljettajan huomiota häiritsevät asiat, voivat vaikuttaa olennaisesti liikenneturvallisuuteen.

Nollatoleranssi on arkipäivää ilmailussa, merenkulussa ja rautatieliikenteessä

Tieliikennettä lukuun ottamatta muussa ammattimaisessa liikenteessä nollatoleranssi on yleinen käytäntö yritysten piirissä ja sen toteutumista varmistetaan turvallisuusjohtamisjärjestelmillä. Yleisen mielipiteen näkökulmasta onkin itsestään selvää, että esim. lentokonetta, öljytankkeria tai pendolinoa ei ajeta maistissa – Trafin tavoitteena on, että tämä sama, vastuullinen asenneilmasto tulisi myös osaksi tieliikenteen toimintakulttuuria.

Turvallinen liikenne on yhteispeliä, jossa vastuullisuus ja muiden huomioiminen ovat pääosassa.

tieliikennejohtaja Sami Mynttinen p. 0500 716 181, sami.mynttinen(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki