Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Älykäs pysäköinti: Tampereella sijaitsee viime vuonna Euroopan parhaaksi valittu pysäköintilaitos

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Julkaistu: 16.06.2014 klo 07:45
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Kun puhumme älykkäästä pysäköinnistä, mieleen tulee ensimmäisenä älykäs teknologia. Pysäköintiin liittyvistä palveluistaan tunnetulle Tampereen kaupungin omistamalle Finnparkille älykäs pysäköinti tarkoittaa käyttäjälle sujuvaa ja toimivaa kokemusta, jossa teknologia palvelee pysäköijän tarpeita.

Finnparkin operatiivisen johtajan Tami Koivuniemen mukaan liikennevälineiden ja matkustamisen eri vaiheiden muodostamissa matkaketjuissa pysäköinnillä on merkittävä rooli. – Matkustustavan muutos eli vaihtaminen esimerkiksi autosta junaan tapahtuu yleensä pysäköintikohteessa. Mitä sujuvampi matkustusmuodon muutos, sitä vähemmän viivästyksiä matkaketjussa on, hän muistuttaa.

Pysäköinti – liikenteen ja palvelujen yhdistävä linkki

Tami Koivuniemi sanoo, että pysäköintiä pitää tarkastella suhteessa ympäröivään palveluekosysteemiin.
– P-Hämppi Tampereella on tästä hyvä esimerkki, sillä se on yhteydessä palveluihin ja raideliikenteeseen. Siellä on VR:n asiakkaille omat paikat sekä suorat kulkuyhteydet rautatieasemalle ja asemaa ympäröiviin palvelukeskittymiin.
P-Hämppi valittiin viime vuonna Euroopan parhaaksi pysäköintilaitokseksi ja Finnparkin Spot Your Car-palvelu valittiin Euroopan parhaaksi digitaaliseksi opastuspalveluksi.

– P-Hämpin keskeisimmät voittokriteerit olivat hyvä sijainti sekä sen integroituminen ympäröiviin palveluihin kuten Stockmannille, kahviloihin ja Koskipuistoon. Palkittu Spot Your Car -palvelu auttaa löytämään pysäköidyn ajoneuvon ja näyttää nopeimman reitin ravintoloihin, liikkeisiin sekä nähtävyyksiin. Älykkäässä pysäköinnissä hyödynnetään uusintaa teknologiaa, esimerkiksi konenäköä rekisterinumeroiden ja hahmojen tunnistuksessa.

– Kuluttaja-asiakkaiden käytössä on mm. pysäköinnin verkkokauppa, pysäköinnin ennakkovaraus, Carp-mobiiliapplikaatio sekä palkittu Spot Your Car -palvelu, Koivuniemi luettelee.

Finnpark tarjoaa keräämäänsä käyttäjätietoa open data -periaatteella kaikkien toimijoiden käyttöön. – Muille toimijoille avoin data mahdollistaa erilaisten kuluttajaa hyödyttävien palveluliiketoimintojen ja –tuotteiden kehittämisen, Koivuniemi muistuttaa.

Lisätietoa artikkelista ja yhteydenotot: http://bit.ly/1lg13Tt
Julkaisija: Editori.fi

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi