Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ajovalot päälle ja renkaat kuntoon

Trafi

Ajovalot päälle ja renkaat kuntoon

Julkaistu: 12.10.2015 klo 13:00
Julkaisija: Trafi

Syystalven liukkaat ovat jo osassa Suomea alkaneet, joten nyt on oikea aika tarkastaa vanhojen talvirenkaiden kunto ja miettiä tarvetta talvirenkaiden vaihtamiseen. Päiväajovaloilla varustettujen autojen kuljettajien on myös muistettava ajovalojen käyttö.

Ajovalot päälle – pelkät päiväajovalot eivät riitä hämärässä

Autossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomio- eli päiväajovaloja. Pelkillä päiväajovaloilla saa ajaa vain valoisaan aikaan näkyvyyden ollessa hyvä.

”Iltojen pimetessä näkeminen ja näkyminen korostuvat. Jokaisen autoilijan kannattaa tutustua ajoneuvonsa valojen toimivuuteen. Perä pimeänä pelkillä päiväajovaloilla autoileva on riski itselleen ja muille näkyvyyden ollessa rajoitettu” sanoo johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.

Talvirenkaat alle tarvittaessa, mutta viimeistään joulukuun alussa

Nastarenkaita saa käyttää tällä talvikaudella 1.11.2015 alkaen aina 4.4.2016 asti. Kaikissa autoissa saa käyttää nastarenkaita muinakin aikoina sään tai kelin niin edellyttäessä. Henkilö- ja pakettiautoihin talvirenkaat on kuitenkin vaihdettava viimeistään 1.12. ja niitä on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuun ajan.

Kokonaismassaltaan yli 750 kg:n ja enintään 3 500 kg:n perävaunuissa on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset. Myös ulkomailla rekisteröityjen henkilö- ja pakettiautojen on käytettävä Suomessa talvirenkaita.

Urasyvyyden hyvä olla vähintään 45 mm

”Määräyksissä edellytetään talvirenkaille vähintään 3,0 mm:n urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskaisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa renkaiden kulutuspinnan syvyyden olisi kuitenkin hyvä olla vähintään 4-5 mm” toteaa Pohjonen.

Auton ajo-ominaisuudet ja polttoaineenkulutus riippuvat suuresti rengaspaineista. Paineet on tarkastettava säännöllisesti ja myös aina, kun auton kuormitus muuttuu.

Nastarenkaat vai kitkarenkaat – käyttö ratkaisee

Kitkarenkaiden pito-ominaisuudet ovat parhaimmillaan lumisella tiellä. Jäisellä tiellä nastarenkaiden pitävyys on parempi, mutta niiden teitä kuluttava vaikutus on kitkarenkaita suurempi.

Lisätietoja
johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, jussi.pohjonen@trafi.fi, p. 029 5345 310, Twitterissä @JussiPohjonen

tarkastaja Tuomas Peltokangas, tuomas.peltokangas@trafi.fi p.   029 5345 523

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/