Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ajoneuvon vetolaitetiedot voi tarkastaa nyt netissä

Trafi

Ajoneuvon vetolaitetiedot voi tarkastaa nyt netissä

Julkaistu: 29.01.2016 klo 14:13
Julkaisija: Trafi

Kuorma-auton vetolaitetiedot voi nyt tarkastaa ilmaiseksi Trafin sähköisessä asiointipalvelussa. Palvelussa näkyy ajoneuvon nykyiset vetolaitetiedot ja viisi viimeistä käyttötietoa. Palvelussa voi myös ilmoittaa vetolaitteen käyttämättömyydestä tai käyttöönotosta.

Kuorma-auton omistaja tai haltija voi ilmoittaa Trafin sähköisen asiointipalvelun kautta vetolaitteen käyttämättömyydestä, jos kuorma-autoa ei käytetä perävaunun vetämiseen. Tällöin käyttövoimaveron vetolaiteosuutta ei panna maksuun ilmoituspäivästä lähtien.

Vastaavasti, jos käyttämättömyydestä on aiemmin ilmoitettu ja vetolaitetta aletaan käyttää, pitää omistajan tai haltijan ilmoittaa vetolaitteen käyttöönotosta ennen vetolaitteen käyttämistä. Myös tämä onnistuu Trafin asiointipalvelun kautta.

Vetolaiteosuus pannaan maksuun aina automaattisesti autoista, joiden ajoneuvoliikennerekisterin tietoihin on merkitty, että ne on varustettu perävaunun vetoautoksi. Erillistä ilmoitusta vetolaitteen käyttämisestä ei tarvita autoa rekisteröitäessä, liikennekäyttöön otettaessa tai auton vaihtaessa omistajaa.

Henkilöasiakkaat voivat kirjautua palveluun joko mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Yritykset voivat asioida sähköisesti hankkimalla Trafin sähköisen asiointipalvelun tunnistuksessa tarvittavan Katso-tunnisteen.

Lisätietoja

Lisätietoja palvelusta https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/vetolaiteilmoitus

Katso-tunnistus

kehityspäällikkö Seppo Ollikainen, seppo.ollikainen@trafi.fi, p. 029 534 7211