Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ajokortti neljällä viidestä suomalaisesta

Trafi

Ajokortti neljällä viidestä suomalaisesta

Julkaistu: 03.04.2012 klo 13:10
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin rekisterin mukaan Suomessa oli viime vuoden vaihteessa voimassa 3,61 miljoonaa ajokorttia. Jonkinlainen ajokortti oli siis voimassa noin 80 prosentilla yli 15-vuotiaista suomalaisista. Ajokorteista 54 prosenttia on miehillä. Voimassaolevien ajokorttien määrä lisääntyi noin prosentilla.

Raskaan liikenteen ajoneuvojen ajokortteja 600 000

Kuorma-auton ajamiseen oikeuttavia kortteja oli voimassa hieman vajaat 545 000. Linja-autokortteja puolestaan oli vajaat 54 000. Kaikkiaan raskaiden ajoneuvojen ajokorteista naisilla on noin 10 prosenttia.

Mopokortti puolella 15–16-vuotiaita

Mopon kuljettamiseen oikeuttavia mopo- tai mopo-traktori-kortteja oli voimassa noin 115 000. Pelkkiä mopokortteja on tytöillä ja pojilla lähes yhtä paljon, mutta yhdistettyä mopo- ja traktorikorttia on pojilla kolme kertaa enemmän kuin tytöillä. 15-16-vuotiaista hieman yli puolella on mopokortti.

Kaikkiaan mopon kuljettamiseen oikeuttavia kortteja oli voimassa vajaat 115 000. Edellisvuoden lopussa niitä oli hieman yli 113 000.

Yli 60 prosentilla 70–74 vuotiaista on ajokortti

Jonkinlainen ajokortti on vielä lähes 300 000 yli 70-vuotiaalla. Naisten osuus ajokortillisista laskee nopeasti 70-vuoden jälkeen: 70-74-vuotiaista naisten osuus on lähes 40 prosenttia, mutta yli 90-vuotiaista ajokortillisista naisia on vain 13 prosenttia.

Liikkeellä kolmea erilaista ajokorttia

Vajaalla 13 prosentilla ajokortin haltijoista on lompakossaan vielä vanha pahvinen ajokortti ja 21 prosentilla nykyistä EU-korttia suurempi muovikortti. Pahvisten korttien luovuttaminen lopettiin 1990 ja vanhan muovikortin 1997.

Ajokortit muuttuvat 2013

Uusista myönnettävistä ajokorteista tulee määräaikaisia ensi vuonna. Tavallinen henkilöauton ajokortti on uusittava 15 vuoden välein. Uusimiseen ei kuitenkaan liity autokouluopetusta tai kuljettajantutkintoa.

Voimassaolevat  ajokortit pysyvät edelleen voimassa eikä nykyisten ajokortin haltijoiden tarvitse uudistuksen vuoksi tehdä mitään.

Myös kortin ulkoasu muuttuu hieman. Kortin koko ja pääväri pysyvät ennallaan, mutta ulkoasu ja tietojen asettelu muuttuvat hieman.

Ajokorttitilastot
www.trafi.fi/palvelut/tilastot/tieliikenne/ajokorttitilastot
Uusi ajokorttilaki voimaan 2013 www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013

erityisasiantuntija Pasi Kilpelä, puh. 020 618 6053, pasi.kilpela(at)trafi.fi