Etusivu » Tiedotteet » Liikennetilanne » Lapin Sosialidemokraatit: Hallitus vaarantaa Lapin palvelut

SDP-ALUEET

Lapin Sosialidemokraatit: Hallitus vaarantaa Lapin palvelut

Julkaistu: 15.11.2015 klo 13:03
Julkaisija: SDP-ALUEET

Lapin Sosialidemokraatit ovat huolissaan sote-uudistuksen vaikutuksista ja vaativat sille välittömästi parlamentaarista käsittelyä. Uudistuksen vaikutusten arviointi on tehtävä puolueettomasti ja erityisesti on varmistettava, ettei ihmisten terveydellä päästä tekemään bisnestä. Uudistuksessa on vakava vaara, että tasa-arvoiset palvelut varallisuuteen katsomatta ovat historiaa. Lapin Sosialidemokraatit vaativat, että palvelut pysyvät lähellä, hoitoon pääsy turvataan ja Länsi-Pohjan keskussairaalan synnytysosasto säilyy myös tulevaisuudessa.

Hallituksen mantra leikkauksien ihanuudesta on häkellyttävää. Koulutuksesta leikkaaminen on Lapin ja lappilaisten tulevaisuuden kannalta käsittämätön ratkaisu.   Keskittäminen ja aloituspaikkojen vähentäminen pakottaa nuoret pois kotiseuduiltaan. Koulutuksesta leikkaaminen on lyhytnäköistä ja heikentää alueiden kehitystä

Lapin Sosialidemokraatit vaativat nykyisten junayhteyksien säilyttämistä esim. Kemijärvelle sekä lentoyhteyksien turvaamista Kemi-Tornioon ja Enontekiölle.

Metsähallituksen yhtiöittäminen vaarantaa Lapin luonnon virkistyskäytön sekä elinkeinot.

Lapin Sosialidemokraatit ovat pettyneitä suuntaan, johon Lappia ja Suomea viedään ja vaativat, että näihin asioihin kiinnitetään huomiota. Hallitus puhuu kärkihankkeista ylevään sävyyn. Todellisuus näyttää kuitenkin olevan enemmän markkinaehtoisuushöttöä, kuin todellista halua viedä Suomen asiaa eteenpäin. Hallitus vähät välittää koko Suomen elinvoimaisuudesta.

Lapin Sosialidemokraattisen piirin syyspiirikokous pidettiin Sodankylässä 14.–15.11.2015. Piirin puheenjohtajana jatkaa kauden 2016–2017 Hilkka Halonen Kemistä. Varapuheenjohtajiksi valittiin Maria-Riitta Mällinen Rovaniemeltä ja Martti Rauhala Torniosta piirihallituksen jäseniksi kaudelle 2016-2017 valittiin Ahti Korvanen Sodankylästä, Asta Väisänen Ylitorniolta, Pekka Tiitinen Kemistä, Marja Viinikka Kemistä, Niina Oinas Tervolasta, Mikkel Näkkäläjärvi Rovaniemeltä, Eira Setälä Rovaniemeltä, Sakari Silén Muoniosta, Pekka Lassila Sallasta ja Eino Meriläinen Kemijärveltä ja varajäseniksi kaudelle  2016-2017 valittiin Arto Valo Inarista, Helena Norvapalo Rovaniemeltä ja Keijo Ruonala Ranualta.

Puheenjohtaja Hilkka Halonen