Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Vakava allerginen reaktio vaatii rohkeutta ja nopeaa toimintaa

Allergia- ja Astmaliitto ry

Vakava allerginen reaktio vaatii rohkeutta ja nopeaa toimintaa

Julkaistu: 04.09.2013 klo 09:07
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Vakava allerginen reaktio uhkaa henkeä ja siksi nopea toiminta on välttämätöntä. Ensiapu on yksinkertainen: adrenaliini-injektori reiteen ja soitto hätäkeskukseen. Allergia- ja astmaliitto painottaa, että injektorin käyttöä ei pidä pelätä, pistämättä jättäminen on vaarallisempi vaihtoehto.

Vakava allerginen reaktio eli anafylaksia oireilee monin eri tavoin. Oireita ovat mm. ihoreaktio, kasvojen punoitus, pulssin tihentyminen ja kutina nielussa tai kurkussa. Ulkopuolisen on vaikea tunnistaa reaktiota ilman allergisen kantamaa sos-ranneketta. Silti nopea toiminta voi pelastaa hengen.

- Adrenaliini-injektorin turhaa käyttöä ei pidä missään tapauksessa pelätä. Se ei aiheuta vaaraa tarpeettomastikaan pistettynä, sanoo koulutuspäällikkö, allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta.

- Kaikilla anafylaksian kokeneilla täytyy olla mukanaan adrenaliini-injektori. Kohtauksen tullen allerginen ei itse pysty injektoria välttämättä käyttämään, joten ympärillä olijoilta vaaditaan toimintaa samoin kuin missä tahansa hätätilanteessa, Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta painottaa.

Ohje lääkeinjektorin käyttöön

• Ota adrenaliini-injektori nyrkkiotteeseen. Pidä se koko ajan voimakkaassa nyrkkiotteessa, ei peukaloa injektorin päähän.
  • Poista turvakorkki. Injektori on nyt käyttövalmis.
  • Iske injektorin neulapää (musta tai oranssi injektorista riippuen) reiden ulkosyrjään.
  • Injektori pidetään paikallaan reidessä 10 sekunnin ajan. - Hiero lopuksi pistoskohtaa.

Allergia- ja astmaliitto kouluttaa Rovaniemellä

Allergia- ja astmaliitto järjestää Rovaniemellä koulutuksen Akuutit tilanteet astman ja allergioiden hoidossa. Terveydenhuollon ammattilaiset kokoontuvat syventämään tietojaan allergian ja astman vaikeiden tilanteiden hoidosta. Allergia- ja astmaliiton mukaan terveydenhuollossakin on henkilöitä, jotka eivät osaa käyttää adrenaliini-injektoria. Anafylaksian lisäksi koulutuksessa perehdytään mm. astmalääkkeiden oikeaan käyttöön sekä vaikeutuneen astman hoitoon.

Toimittajat ovat tervetulleita tilaisuuteen tiistaina 10.9. klo 8.30 – 15.45. Sokos Hotel Vaakuna, Koskikatu 4, Rovaniemi.

Lisätietoja toimituksille:  Koulutuspäällikkö, allergianeuvoja Anne Vuorenmaa paikalla koulutuksessa. P. 040 558 3714.

Tiedottaja Elina Demir P. (09) 4733 5317 email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon