Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Upea uutuusteos avaa ovet suomalaisiin kartanoihin

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Upea uutuusteos avaa ovet suomalaisiin kartanoihin

Julkaistu: 14.03.2013 klo 13:44
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Vapaudenajan aateli oli kuuluisa hyvästä maustaan ja arvosti elämän nautintoja. Niistä halusivat päästä osallisiksi myös nouseva porvaristo ja virkamieskunta, jotka rakennuttivat itselleen kartanoita 1700-luvulla. Suomalainen kartano -teoksessa vieraillaan kartanoiden upeissa rakennuksissa ja puutarhoissa sekä kerrotaan kartanoissa vietetystä elämästä, kuten arkipäivästä Fagervikin ruukinkartanossa, joulunvietosta Nuhjalassa ja häistä Paddaisissa.

Omaleimaisesti suomalaisen kartanotyypin loi Turun kaupunginarkkitehti Christian Friedrich Schröder, joka suunnitteli 1700-luvun loppupuolen tärkeimmät suomalaiset kartanorakennukset. Schröderin ajan edistysaskelia asumismukavuudessa olivat muun muassa kaksinkertaiset ikkunat ja uudenlaiset huonetyypit. Suomalainen kartano esittelee kuusi Schröderin suunnittelemaa kartanoa: Fagervikin, Teijon, Lapilan, Nuhjalan, Saaren ja Paddaisten kartanon.

Teos pohjautuu Riitta Koskisen uraauurtavaan tutkimukseen Schröderin kartanoarkkitehtuurista sekä kartanoiden yksityisarkistoiden kätköistä löytyneisiin dokumentteihin. Katja Hagelstamin valokuvien ansiosta teos on esteettinen elämys, joka antaa virikkeitä vanhoista rakennuksista, puutarhoista ja kulttuurihistoriasta kiinnostuneille.

Riitta Koskinen (s. 1968) filosofian tohtori, joka työskentelee tutkijana ja tietokirjailijana sekä Glorian Antiikin avustajana. Hänellä on restaurointi- ja sisustusliike Turussa.

Riitta Koskinen kertoo teoksestaan SKS:n keskiviikossa 20.3.2013 klo 16.30–17.30 (SKS:n juhlasali, Hallituskatu 1, Helsinki). Tilaisuuteen on vapaa pääsy, tervetuloa!

Riitta Koskinen

Suomalainen kartano

Kustavilaisen ajan säätyläiselämää

Kirjokansi 9 | 232 s. | sidottu | kuvitettu | 45,–