Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Uikkarit ja surffilaudat kovassa käytössä – nämä olivat hellekesän suosituimmat kuntoilumuodot

Heiaheia

Julkaistu: 13.08.2014 klo 09:11
Julkaisija: Heiaheia

Suomalaisen liikuntaverkkopalvelu HeiaHeian tilastojen mukaan helteinen heinäkuu teki suomalaisista vesipetoja: verrattuna kylmempään kesäkuuhun, avovesissä uiminen yli viisinkertaistui. HeiaHeian mukaan heinäkuu rikkoi ennätyksiä: avovesiuintia ei ole kirjattu näin paljon yhdenkään kuukauden aikana sitten palvelun perustamisen vuonna 2010.

HeiaHeian tilastot näyttävät, että poikkeuksellisen lämmin heinäkuu ajoi suomalaiset sankoin joukoin vesiurheilemaan. Avovesiuintia kirjattiin heinäkuun aikana viisi kertaa niin paljon kuin kesäkuussa, jolloin säät eivät olleet yhtä suosiollisia. Vuoden 2013 heinäkuuhun verrattuna kasvua oli yli sata prosenttia. ”Näin paljon Suomen luonnonvesissä ei tilastojemme perusteella ole uitu koskaan koko palvelun nelivuotisen historian aikana. Samalla esimerkiksi punttisalilla käynnit ja erilaiset ohjatut sisäliikuntamuodot vähenivät parillakymmenellä prosentilla kesäkuuhun nähden”, kertoo palvelun toimitusjohtaja Jussi Räisänen.

SUP ja melonta suosittuja hellelajeja

Sisäliikuntamuodot, kuten punttisali, jumppaaminen, Bodypump, Crossfit, Zumba sekä Spinning kärsivät kaikki hellekeleistä; yhteensä näiden lajien harrastaminen laski noin 18 prosenttia kesäkuuhun verrattuna. Samalla melonta tuplaantui kesäkuuhun nähden, ja trendilaji suppaus (Stand Up Paddling eli seisten melonta) nousi top 100 -listan sijalle 75.

Kokonaismäärissä mitattuna helteellä ei ollut merkittävää vaikutusta liikuntaan. HeiaHeian sataa suosituinta lajia kirjattiin Suomessa vain vajaat 5 prosenttia vähemmän kuin viileän kesäkuun aikana. ”Kaiken kaikkiaan Suomessa liikutaan melko tasaisesti ympäri vuoden, mikä on terveydellisestä näkökulmasta ilahduttava uutinen. On tietysti hienoa, että vuodenaikojen myötä lajikirjoon tulee monipuolisuutta, mikä on sekin tärkeää liikunnan terveysvaikutusten kannalta”, toteaa Räisänen.

Jussi Räisänen,
toimitusjohtaja, HeiaHeia.com
Puh: 0503866550
jussi@heiaheia.com

Heinäkuun 20 suosituinta lajikirjausta, HeiaHeia.com
(nousu sijalukuina verrattuna kesäkuuhin, *=sama sijoitus)

1 - (*)          Pyöräily

2 - (+1)        Kävely

3 - (-1)         Kuntosali

4 - (*)           Juoksu

5 - (*)           Koiran kävelyttäminen

6 - (*)           Hölkkääminen

7 - (+3)         Uinti

8 - (-1)          Venyttely

9 - (*)           Golf

10 - (+33)      Avovesiuinti

11 - (*)          Jumppa

12 - (-4)        Puutarhatyöt

13 - (*)         Kahvakuula

14 - (-2)        BodyPump

15 - (-2)        Siivous

16 - (+3)       Maantiepyöräily

17 - (-2)        Jalkapallo

18 - (-2)        Nurmikonleikkuu

19 - (+6)       Frisbeegolf

20 - (UUSI)    Marjanpoiminta

HeiaHeia.com on Suomen suurin liikunnan ja hyvinvoinnin yhteisöpalvelu. HeiaHeia tarjoaa muun muassa työyhteisöille ja erilaisille järjestöille nykyaikaisen, kustannustehokkaan ja monipuolisen tavan edistää jäsentensä hyvinvointia. Palvelu toimii myös kaikilla mobiililaitteilla ja se on erittäin helppo ottaa käyttöön. HeiaHeian yhteisöasiakkaita ovat mm. PepsiCo, Sonera, Pöyry, VR, Nordea, Kesko ja Fazer. Palvelu lanseerattiin 2010 ja sillä on Suomessa yli 250 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Palvelua myy, kehittää ja ylläpitää helsinkiläinen ohjelmistoyritys H2 Wellbeing Oy.