Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Tiistaina 23.9. Vietetään Makujen Päivää ja juhlitaan tupakoinnin lopettajia

Suomen ASH ry

Tiistaina 23.9. Vietetään Makujen Päivää ja juhlitaan tupakoinnin lopettajia

Julkaistu: 22.09.2014 klo 12:45
Julkaisija: Suomen ASH ry

Makujen Päivänä onnitellaan kaikkia tupakoinnin lopettaneita henkilökohtaisesta terveysteosta. Tupakoinnin lopettaminen ei ainoastaan edistä terveyttä ja vähennä vakavien sairauksien riskejä, vaan sen jälkeen myös maut ja tuoksut tuntuvat vahvemmin ja paremmin.

Teemapäivällä halutaan virittää myönteisyyttä tupakoinnin lopettamiseen ja herättää pohtimaan tupakattoman elämän hyviä puolia sekä onnitella tupakoinnin lopettaneita ja kannustaa lopettamista pohtivia.

Tupakointi on vähentynyt Suomessa vuosi vuodelta ja suomalaisten asenteet ovat muuttuneet entistä myönteisimmiksi savuttomuuden suhteen. Suomen aikuisväestöstä tupakoi 16 %, miehistä 19 % ja naisista 13 %. Miesten päivittäinen tupakointi on nyt historiallisesti alhaisin: ensimmäistä kertaa alle 20 %.

Tupakoinnin lopettamishalukkuus ja lopettamisyritykset ovat Suomessa kovin yleisiä. Päivittäin tupakoivista miehistä 54 % ja naisista 58 % haluaisi lopettaa. Vakavan lopettamisyrityksen päivittäin tupakoivista miehistä teki viimeksi kuluneen vuoden aikana 39 % ja naisista 43 %. Tupakoinnin lopettamista tulee siis tukea kaikin tavoin.

Teemapäivää juhlitaan erityisesti sosiaalisessa mediassa. Onnittele teemapäivän onnittelukortilla läheistäsi, työtoveriasi, ystävääsi merkittävästä päätöksestä. Lataa onnittelukortti/ jaa sosiaaliseen mediaan.

Yhteydenotot ja materiaalit teemapäivään liittyen:
Viestintäkoordinaattori Tiina Ohtonen, 050 560 2401, tiina.ohtonen@suomenash.fi

Makujen Päivän radiojuttu kuunneltavissa 23.9. alkaen klo 8.00: www.suomenash.fi/makujenpaiva

Tukea tupakoinnin lopettamiseen: www.stumppi.fi

Suomen ASH on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö ja yhteistyöverkosto. Toimintamme painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn, tavoitteenamme on Savuton Suomi 2040. Olemme mukana ehkäisevän päihdetyön verkostossa ja hallinnoimme Savuton Suomi 2040 -hanketta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki