Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Talvitriathlon 14.2.2015 Lahdessa sai World Cup -arvon

Suomen Triathlonliitto ry

Talvitriathlon 14.2.2015 Lahdessa sai World Cup -arvon

Julkaistu: 04.02.2015 klo 10:45
Julkaisija: Suomen Triathlonliitto ry

Lahdessa järjestetään Suomen ensimmäinen talvitriathlon-tapahtuma, jossa lajeina ovat 5 km lumikenkäily, 12 km luistelu ja 8 km hiihto. Ensimmäinen lajin arvokilpailu Euroopassa kokoaa joukon uskaliaita pioneereja perinteiseen urheilukaupunkiin. Kansainvälinen triathlonliitto ITU vahvisti eilen tiistaina Lahden kilpailulle ITU World Cup –statuksen. Kilpailu on avoinna sekä kuntoilijoille että urheilijoille ja tarjolla on neljä sarjaa: yleinen SM, ikäsarjat, kuntoilijat ja kuntoviestit. Ilmoittautuminen on avoinna vielä tämän viikon 8.2.2015 saakka.

Uuden lajin kehitystyö ollut nopeaa – kansainvälisen lajiliiton kanssa sopuun World Cup -statuksesta

Uuden S3 (Snowshoe-Skate-Ski) talvitriathlonin ensimmäinen kilpailu käytiin 8.3.2014 Kanadan Quebecissä, jossa kisataan myös 8.2.2015. Osa Kanadan kilpailun osallistujista nähdään myös Lahdessa.

Kansainvälinen triathlonliitto on edennyt lajin kehitystyössä nopeasti; lajin sääntövedos hyväksyttiin Quebecin kilpailun jälkeisessä yleiskokouksessa Edmontonissa. ITU:n kilpailuosasto tarkensi sääntöjä syksyllä ja ITU:n hallitus hyväksyi muokatut säännöt joulukuussa 2014 ITU:n 2015 kilpailusääntökirjaan. Lahden tapahtuman jälkeen lauantaina järjestetään lajin kehityskokous, jossa on paikalla kilpailunjärjestäjiä ainakin Kanadasta, Ruotsista ja Suomesta sekä kansainvälisen triathlonliiton ITU:n kilpailuosaston edustaja Enrique Quesada.

Lumikenkäillen suomenmestariksi

Lumikenkäily voi tuntua vieraalta, mutta se on itse asiassa erittäin lähellä juoksun askellusta. Quebecin 2014 kisan voittaja slovakialainen ampumahiihtäjä Dusan Simocko laittoi lumikengät jalkaan ensimmäistä kertaa elämässään kisaviikolla ja teki niillä muutaman kevyen lenkin. ”Kilpailuun kannattaa lähteä kisaamaan ennakkoluulottomasti eliitin 6.000 euron palkintopotista tai ikäkausimitaleista, joita on jaossa viiden ikävuoden välein”, kilpailunjohtaja Toni Niiranen kannustaa mukaan sekä kuntoilijoita että aktiiviurheilijoita.

Lumikenkiä tarjoaa vuokralle kisapaikalla Fenix Ohjelmapalvelut Oy www.fenixohjelmapalvelut.fi

Ilmoittautuminen on avoinna 8.2.2015 saakka.

Toni Niiranen
toni@triathlonevents.fi

Liitteenä olevia kuvia voi käyttää vapaasti Talvitriahlon-uutisoinnin yhteydessä.

LISÄTIEDOT

Lajin virallinen nimi on S3-talvitriathlon (Snowshoe-Skate-Ski).

Kilpailupaikka: Lahti, Pikku-vesijärven puisto ja Lahden hiihtostadion. Kokoontuminen ja kilpailuinfot Matkustajasatamassa, Satamakatu, Ravintolalaiva Vellamon edustalla 45min ennen startteja.

• Klo 10:00-12:00, Miehet, ikäluokat ja kunto
  • Klo 10:40-12:40, Naiset, ikäluokat ja kunto
  • Klo 12:10-13:40, Miehet, eliitti
  • Klo 12:30-14:00, Naiset, eliitti

Palkintorahat: Eliitti, M/N: 1: 1.500 €, 2: 1.000 €, 3: 500 €

REITIT JA MATKAT:

• Lumikenkäily 5 km = 3 x 1,67km: Pikku-vesijärven puisto ja Lanu-puisto
  • Luistelu 12 km = 6 x 2 km: Vesijärven jäällä Lahden Matkustajasataman edustalla
  • Hiihto 8 km; 1 kierros: Alku puomilta Urheilu- ja messukeskuksen takaa Tapanilan hiihtomajalla kääntyen; Meno kuntolatu-uraa ja paluu Finlandian paluu-uraa. Maali Hiihtostadionilla.

VIRALLISET KILPAILUSARJAT:

MYL (miehet yleinen), NYL (naiset yleinen), M/N 19-18, M/N 17-16, M/N 15-14, M/N 13-12, M/N20-24, M/N 25-29, M/N30-34, M/N35-39, M/N40-44, M/N45-49, M/N50-54, M/N55-59, M/N60-64, M/N65-69, M/N70-74 ja M/N75->

VÄLINEISTÄ:

• Lumikenkäily: tehdään tampatulla uralla, joten kevyet kengät / lenkkarit ovat valttia; hyväksytyn kengän on oltava VÄHINTÄÄN 7 tuumaa leveä ja 20 tuumaa pitkä. Esimerkiksi 22-tuuman kengät erinomaiset
  • Luistelu: kaikki luistimet sallittuja; hiihtomonoihin kiinnitettävät retkiluistinten terät tai pikaluistimet ovat nopeimpia
  • Hiihto: ei erillistä sarjaa vapaalle ja perinteiselle hiihtotyylille, mutta ladut molemmille.

Katso video lajin ensimmäisestä kilpailusta Kanadan Quebecissä: