Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Suomen Nuorkauppakamarit vähentää hiilijalanjälkeä pysyvästi

Suomen Nuorkauppakamarit ry

Suomen Nuorkauppakamarit vähentää hiilijalanjälkeä pysyvästi

Julkaistu: 12.10.2010 klo 21:25
Julkaisija: Suomen Nuorkauppakamarit ry

Turun Nuorkauppakamari on kehittämässä entistä ympäristöystävällisempää maailmaa. Pari vuotta sitten syntyneen idean tuloksena luotu ecoFootr -Internet-palvelu kiinnittää huomiota ympäristön tilaa edistäviin asioihin ja rohkaisee ihmisiä vähentämään hiilijalanjälkeään pysyvästi .

Suomen Nuorkauppakamareiden kansallisessa vaalikokouksessa mitataan henkilökohtainen hiilijalanjälki vihreää teemaa myötäillen

Suomen Nuorkauppakamarit ry:n 50. kansallista vaalikokousta vietetään Ahvenanmaalla 15–17.10.2010.

- Suomen Nuorkauppakamarit ovat positiivisesti yhteiskuntaan vaikuttava joukko nuoria aktiivisia kansalaisia. Haluamme kehittää omaa elinympäristöämme herättämällä keskustelua ja ennen kaikkea aidoilla konkreettisilla teoilla. Turun Nuorkauppakamarin julkaisema täysin uudenlainen hiilijalanjälkilaskuri on hyvä esimerkki siitä, kuinka paikalliset nuorkauppakamarit haluavat vaikuttaa meidän kaikkien tulevaisuuteen, kertoo Suomen Nuorkauppakamarit ry:n kansallinen puheenjohtaja Miariikka Heikkinen.

Palvelun suomenkieliseen versioon voi jo nyt tutustua JCI Turun yhteistyökumppanin, Helsingin Sanomien Internet-sivuilla osoitteessa hiilijalanjalki.hs.fi.

ecoFootr-palvelu koostuu useista osioista, jotka auttavat käyttäjiä huomioimaan ympäristökysymykset monipuolisesti:

- henkilökohtainen hiilijalanjälki-mittari
- henkilökohtainen päästö- eli offset-laskuri
- mahdollisuus kompensoida hiilidioksidipäästöjä
- ympäristöön liittyvä kysely
- kestävään kehitykseen liittyvät uutiset ja blogit
- kestävään kehitykseen liittyvät tiedot ja ohjeet
- tietoja yhteistyökumppaneista ja sponsoreista

Kansainvälisille areenoille
Nuorkauppakamarilaisilla on ensi kertaa mahdollisuus tutustua kansainväliseen ecoFootr-palveluun kansallisessa vaalikokouksessa Ahvenanmaalla lokakuussa 2010. Kansainvälisesti ecoFootr-palvelu tullaan lanseeraamaan Osakan maailmankokouksessa marraskuussa 2010. ecoFootr-palvelu avataan lokakuun puolivälissä osoitteessa: www.ecoFootr.com.

Esimerkillä johtaminen
ecoFootr-projektin inspiroimana Turun Nuorkauppakamari on mitannut toiminnastaan aiheutuvan hiilijalanjäljen ja määrittänyt toimenpiteitä sen pienentämiseksi. Turun Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Osmo Soinio kertoo:
 -Haluamme näyttää nuorkauppakamarilaisille ja ympäröivälle yhteiskunnalle positiivista esimerkkiä vaikuttamalla kestävään kehitykseen. Teemme töitä toiminnastamme syntyvän hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja toivomme myös, että jäsenemme sitoutuvat ottamaan samat tärkeät asiat huomioon päivittäisissä teoissaan ja päätöksissään.

Projektipäällikkö Ville Vihervaara kommentoi:
 -ecoFootr-projekti on ollut kunnianhimoinen hanke Turun Nuorkauppakamarille. Haluankin lämpimästi kiittää kaikkia projektitiimin jäseniä sekä yrityskumppaneita loistavasta yhteistyöstä. Hän myös antaa muutamia kestävän kehityksen ohjeita nuorkauppakamaritoimintaan:

• Järjestetään yhteiskuljetus ja/tai kimppakyytejä kamaritapahtumiin
  • Otetaan ruokailussa huomioon jätteiden tuotto niin ruoan kuin ruokailuvälineidenkin osalta sekä suositaan mahdollisuuksien mukaan lähiruokaa
  • Vältetään turhia tulosteita
  • Seurataan aktiivisesti kamaritoiminnan jalanjäljen kehitystä

Kokouksen järjestävä Maarianhaminan Nuorkauppakamari on myös panostanut kokousjärjestelyissään ympäristöseikkoihin.
- Uskomme, että jokainen meistä voi vaikuttaa yhteiskuntamme kestävään kehitykseen, kertoo kokouspäällikkö Nina Danielsson.

Vihreä teema jatkuu ecoFootr-projektin lisäksi kokousviikonlopun koulutustarjonnassa ja kokousorganisaatio on koko valmisteluajan pitänyt vihreät arvot mielessään.
- Kokousmarkkinoinnissa emme ole lähettäneet yhtään paperimainosta osallistujille, viikonlopun aikana käytössä olevat VIP-autot ovat ympäristöystävällisiä ja markkinointimateriaalimme on valmistettu ympäristöystävällisesti, jatkaa Danielsson ympäristöystävällisistä valinnoista.

Suomen Nuorkauppakamarit ry:n kansallisen vaalikokouksen Key Note Speakerina toimii Ruotsin Toyota Business Centerin toimitusjohtaja Benny Dahlström, joka luennoi aiheesta ”The Toyota Way” sekä Toyotan ympäristöajattelusta autoteollisuuden parissa.

Kaikille avoin lehdistötilaisuus pidetään perjantaina 15.10.2010 klo 15.00 Alandica-kongressi- ja kulttuuritalolla Maarianhaminassa. Tervetuloa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset lehdistötilaisuuteen:

Kansallinen viestintäpäällikkö
Sari Toivola