Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Suomalaisen agilityn huiput taistelevat maajoukkuepaikasta tulevana viikonloppuna Seinäjoella

Suomen Agilityliitto ry

Julkaistu: 16.07.2013 klo 22:15
Julkaisija: Suomen Agilityliitto ry

Suomalaisen agilityn huiput taistelevat tulevana viikonloppuna 20.-21.7.2013 Seinäjoen WallSport-Areenalla paikasta Suomen agilitymaajoukkueessa. Karsintakilpailu on kovatasoinen ja Suomi yksi maailman agilityn kärkimaista.

Tulos tai ulos

Viikonlopun aikana parhailla ohjaaja & koira - pareilla, eli koirakoilla, on mahdollisuus päästä kilpailemaan viidellä eri radalla.

Lauantain kahdelta radalta karsiutuu 44 koirakkoa kustakin säkäluokasta sunnuntain finaaleihin. Kahdella hylätyllä suorituksella ei voi päästä jatkoon lauantailta. Koirakon lopullinen sijoitus maajoukkueen karsintakilpailussa määräytyy kaikilta viideltä radalta saatujen pisteiden perusteella. Jokaiselta radalta nopeimman nollatuloksen tehnyt saa 50 pistettä. Muiden nollatuloksen tehneiden pistemäärä suhteutetaan voittajan aikaan. Eniten pisteitä kerännyt on voittaja.

Parhaat koirakot, eli ohjaajan ja koiran muodostamat tiimit, pääsevät kisaamaan viikonlopun aikana viisi kilpailurataa. Ohjaajalle kilpailu on hyviä hermoja vaativa tapahtuma aina sunnuntain finaaliradan viime metreille saakka. Agility on parhaimmillaan helponnäköistä ihmisen ja koiran nopeatempoista ja innokasta yhteistyötä, mutta samalla jännittävän herkkää, sillä pienikin ohjausvirhe voi johtaa hylättyyn suoritukseen.

Katsojat tervetulleita

Kilpailun jännittävimmät hetket koetaan sunnuntain finaalissa. Kisaviikonlopun aikataulu julkaistaan maajoukkuekarsintojen verkkosivuilla: http://www.lagu.fi/. Katsojat ovat tervetulleita seuraamaan tapahtumaa koko viikonlopun ajan.

Lakeuden Agilityurheilijat LAGU ry:n ja Suomen Agilityliiton järjestämässä karsintakilpailussa nähdään mm. hallitsevat agilityn suomenmestarit, sekä edellisvuosien maailman- ja pohjoismaiden mestareita. Sunnuntai-iltana selviää, ketkä edustavat Suomea Pohjoismaiden mestaruuskisoissa Ruotsissa 10.-11.8.2013 ja ketkä lähtevät omakustanteiselle matkalle maailmanmestaruuskisoihin Etelä-Afrikkaan 3.-6.10.2013. Jokaisessa säkäluokassa jaetaan paikkoja myös European Open 2014 –kilpailuihin Unkariin.

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyötä

Agilityn ideana on, että ihmisen ohjaama koira suorittaa ennalta määritetyn esteradan virheettömästi ja mahdollisimman nopeasti. Ohjaaja käyttää ääntään ja kehonsa liikkeitä koskettamatta koiraa ja esteitä. Lajissa voi kilpailla tai sitä voi harrastaa ihan vain omaksi ja koiran iloksi.

Suomen Agilityliitto

Kati Kollanen, puh. 045 122 63 03

viestinta@agilityliitto.fi

www.agilityliitto.fi

www.facebook.com/Agilityliitto

www.twitter.com/Agilityliitto

Tapahtuman kotisivut: www.lagu.fi

Kilpailupaikkana toimii Wallsport-areena, Alaseinäjoenkatu 9, Seinäjoki

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ihmisille. Suomessa agilityn parissa liikkuu yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti yli 100 000 harrastajaa. Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen.