Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Suljettu talveksi on ensimmäinen palkitun norjalaisdekkaristin suomennettu teos

Sitruuna Kustannus Oy

Suljettu talveksi on ensimmäinen palkitun norjalaisdekkaristin suomennettu teos

Julkaistu: 03.03.2015 klo 20:36
Julkaisija: Sitruuna Kustannus Oy

Syksyinen sumu peittää Stavernin rannikkomaiseman kuin huopa. Kesämökkien pimeät ikkunat tuijottavat sokeina kohti lyijynharmaata merta. Ove Bakkerud aikoo viettää viimeisen rauhallisen viikonlopun mökillään ennen kuin laittaa paikat talvikuntoon. Mutta kun hän saapuu mökille, paikka on sekaisin murtovarkaiden jäljiltä. Naapurimökistä löytyy lisäksi miehen ruumis.

Jørn Lier Horst (s. 1970) työskenteli poliisina Larvikissa lähes 20 vuotta. Hän jätti tutkinnanjohtajan virkansa vuonna 2013 keskittyäkseen kokonaan kirjoittamiseen. Horstin esikoisdekkari julkaistiin vuonna 2004 ja hän on tähän mennessä julkaissut yhdeksän kirjaa sarjassa, jonka päähenkilö on sympaattinen rikoskomisario William Wisting.

Horstin William Wisting -sarjan kirjat ovat myyneet yksistään Norjan markkinoilla jo yli 600 000 kappaletta ja sarjan oikeuksia on myyty 16 maahan. Horst on kirjoittanut myös menestyksekkäitä salapoliisitarinoita lapsille ja nuorille, ja Sitruuna Kustannus julkaisee syksyllä 2015 ensimmäisen CLUE-sarjan kirjan Salamandergåten suomeksi.

Jørn Lier Horst on saanut mm. Norjan kirjakauppaliiton palkinnon vuonna 2011, Lasiavain-palkinnon vuonna 2013 sekä Ruotsin Dekkariakatemian Martin Beck -palkinnon vuonna 2014.

Horst vierailee syksyllä Helsingin kirjamessuilla.

Sitaatteja

”Huippuluokan dekkarikirjallisuutta.” - Sindre Hovdenakk, Verdens Gang

”Jørn Lier Horst teki sen taas.”  - Svein Einar Hansen, Østlandsposten

”Läpikotaisin hyvä dekkari.” - Finn Stenstad, Tønsberg Blad