Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » POP VAKUUTUS: NÄIN TÄYSTONTTU VIETTÄÄ JOULUA

POP VAKUUTUS: NÄIN TÄYSTONTTU VIETTÄÄ JOULUA

Julkaistu: 20.12.2013 klo 09:45
Julkaisija: POP Pankki

Joulunaika saa meissä monessa heräämään täystontun: lämmintä joulutunnelmaa luodaan kuusen oksille ripustetuilla pienillä kynttiläisillä ja joulurauha taataan sammuttamalla ujeltavat palohälyttimet.

POP Vakuutuksessa henkilö- ja kotivakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Krista Orassaari kokosi kuusi vinkkiä, kuinka järjestät täystontun joulun.

1. Elävä tuli luo säkenöivää joulutunnelmaa varsinkin kuusen oksille ripustettuna. Tuikut täystonttu sijoittaa toisiinsa kiinni sellaisenaan ilman alustoja ja mielellään puiselle pöydälle. Joulun lämpöä jaetaan myös naapureille sijoittamalla ulkoroihut tuulelta ja tuiskeelta suojaan mahdollisimman lähelle talon tai parvekkeen seinää.
  2. Joulunajan ja ehkäpä jopa ensi vuoden energiakuluissa voi säästää pitkän pennin esimerkiksi sulkemalla tulisijan savupellit heti, kun roihu on vaihtunut siniseen liekkiin. Täystontun säästölistalle kuuluvat myös nuohoojan palvelut, joita kannattaa lykätä jälleen yhdellä vuodella eteenpäin.
  3. Täystontun kotona jouluvalot on mummolta peritty, ja perintökalua ei raaski heittää menemään, vaikka johto onkin vähän rispaantunut. Jouluvalojen tynkäjohdon vuoksi valoloiste varmistetaan liittämällä toisiinsa kaksi jatkojohtoa. Jotta lamput eivät ennenaikaisesti palaisi loppuun, täystonttu pitää valot päällä päivin ja öin sekä tietenkin kotoa poissa ollessaan.
  4. Täystontulle joulu merkitsee antamisen aikaa ja tärkeintä on saada toimitettua lahjat tai kukkapuska ajoissa. Täystonttu käy esimerkiksi viemässä Kanariansaarilla joulua viettävän sukulaisperheen portaille hyasintin. Kukkalahja tekee ikimuistoisen vaikutuksen varsinkin silloin, kun kotiin palaava perhe huomaa, että hyasintin houkuttelemana kutsumattomat yllätysvieraat ovat järjestäneet heille myös ”joulusiivouksen”.
  5. Omakotitalossa asuva täystonttu kilpailee paikallisen tavaratalon kanssa nähdyimmän jouluikkunan järjestäjän maineesta. Ympäri vuorokauden valaistun ja ikkunan eteen sijoitetun joulupuun alle on aistikkaasti aseteltu koko perheen joululahjat uutta läppäriä myöden. Jotta tunnelma olisi täydellinen, kannattaa kotoa pois lähtiessä sammuttaa valot muualta kuin kuusesta. Joulun jälkeen täystonttu kerää lahjojen myyntipakkaukset mahdollisimman näkyvälle paikalle ulkoroskiksen viereen. Tarkistamatta jää toki, oliko paketeissa vielä jotain sisällä.
  6. Oman ja naapureidensa joulurauhan täystonttu takaa sammuttamalla palohälyttimensä joulun ajaksi, koska kokatessa tai kynttilöitä katsellessa on mukavampi kuunnella soihdut sammuu -sulosäveliä kuin hälyttimen ujellusta.

Tonttumaista joulua!

POP Vakuutus

Krista Orassaari, tuotepäällikkö, henkilö- ja kotivakuutukset

p. 050 548 1611, s-posti: krista.orassaari@popvakuutus.fi