Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Ota kantaa - kysely MM-kisamatkaan osallistumisesta

Suomen Agilityliitto ry

Ota kantaa - kysely MM-kisamatkaan osallistumisesta

Julkaistu: 23.01.2013 klo 23:54
Julkaisija: Suomen Agilityliitto ry

MM-kilpailumatkaan liittyvät muodollisuudet ovat osoittautuneet ennakkoon arveltuja monimutkaisemmiksi ja niistä SAGIlle/koirien omistajille aiheutuvat kulut hyvin korkeiksi.

Suuriksi kasvavista kuluista, koirien tiukoista matkustusvaatimuksista ja matkan/ylimääräisten lääkitysten koirille aiheuttamasta henkisestä ja fyysisestä rasituksesta johtuen Suomen Agilityliitto onkin päättänyt pyytää kilpailijoilta mielipidettä siitä, ovatko he tämänhetkisten tietojen valossa valmiita lähtemään kisamatkalle Etelä-Afrikkaan. Kyselyn vastaukset otetaan huomioon matkaa koskevassa päätöksenteossa eivätkä ne sido vastaajia mihinkään. Vastaa kyselyyn viimeistään tiistaina 29.1.2013. Kyselyyn pääset osoitteessa www.agilityliitto.fi

Terveystutkimukset ja maahantuontivaatimukset

Tämänhetkisten selvitysten mukaan pakolliset terveystutkimukset ja todistukset tulevat maksamaan useita satoja – jopa tuhat euroa – koiraa kohden. Koirilta vaadittavat terveystutkimukset Etelä-Afrikkaan matkustettaessa:

Enintään 30 vrk ennen Etelä-Afrikkaan saapumista analysoidut verinäytteet seuraavien tautien varalta (analysoidaan vain ulkomaisissa laboratorioissa):

Canine Brucella

Trypanosoma Evansi

Babesia Gibsoni

Dirofilaria

Leishmaniose

Etelä-Afrikan paikallisviranomaiselta etukäteen anottava maahantuontilupa

Etelä-Afrikan viranomaisten vaatima virallinen, enintään 10 vrk vanha eläinlääkärintodistus koiran kotipaikan kunnan/kaupungineläinlääkärin täyttämänä (tehdään Suomessa)

Lisäksi koirat tarvitsevat lääkityksen/rokotussuojan sellaisia tauteja vastaan, joita ei esiinny Suomessa.

Palattaessa Suomeen/toiseen EU-maahan koirilta vaaditaan:

Maahantuloilmoitus

Rajaeläinlääkärin tarkistus (sovittava ennakkoon)

ELL-todistus ekinokokkoosilääkityksestä (5-1 vuorokautta ennen paluuta)

Rabiesvasta-ainetesti

Vasta-ainetestin voi tehdä aikaisintaan 30 vrk viimeisen rabiesrokotuksen jälkeen ja se tulee olla tehtynä VIIMEISTÄÄN 90 vrk ennen Suomeen saapumista. Jos koiran verestä ei löydy tarpeeksi rabiesvasta-aineita, koira rokotetaan uudelleen ja uusi vasta-ainetesti otetaan 30 vrk kuluttua rokotuksesta. Tämä siis tarkoittaa, että vasta-ainetestit tulee tehdä Suomessa todella hyvissä ajoin ennen MM-kilpailuja. Vasta-ainetestin ottamisen jälkeen tulee huolehtia siitä, että koiran rokotussuoja ei pääse vanhentumaan. Jos koiralta on otettu vasta-ainetesti aikaisemmin, sitä ei tarvitse testata uudelleen edellyttäen, että sen rokotussuoja on pidetty voimassa.

Koira, joka ei täytä tuontivaatimuksia Eurooppaan joko

palautetaan lähtömaahan tai

eläin siirretään viralliseen karanteeniin kunnes tuontivaatimukset täyttyvät (Suomessa ei ole virallista karanteenia; halutessaan tuoja voi selvittää mahdollisuuden eläimen siirtämiseen toisen jäsenvaltion viralliseen karanteeniin) tai

viimeisenä vaihtoehtona eläin lopetetaan.

Maahantuoja on vastuussa kaikista kustannuksista, joita syntyy jos eläin ei täytä tuontivaatimuksia. (Lähde: Evira)

Lentomatkustus

Lähtökohtaisesti kaikki koirat lentävät Etelä-Afrikkaan rahtina (koirien tuominen maahan matkustamossa on kiellettyä). Lentoaika Keski-Euroopasta Etelä-Afrikkaan on noin 11 tuntia, jonka lisäksi on huomioitava rajamuodollisuudet Etelä-Afrikassa, jotka vievät kilpailunjärjestäjän mukaan vähintään 2-2,5 tuntia. Koiran saattaja tapaa koiran Johannesburgissa vasta näiden rajamuodollisuuksien jälkeen.

Matkan omavastuuosuus

Matkasta koituvat kustannukset ovat niin suuret, että SAGI tulee veloittamaan jokaiselta joukkueen jäseneltä omavastuuosuuden. Tämän hetkisten arvioiden perusteella omavastuuosuus tulee olemaan useita tuhansia euroja.

Tuothan mielipiteesi esiin osallistumalla kyselyyn SAGIn verkkosivuilla. Vastataksesi tarvitset Sportti-id:n ja sporttirekisterin salasanan. Jos sinulla ei ole salasanaa, tilaa uusi salasana sähköpostiisi "unohditko salasanasi" -linkistä.

Terveisin

Suomen Agilityliitto

Hallitus ja Toimiston väki

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ihmisille. Suomessa agilityn parissa liikkuu yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti yli 100 000 harrastajaa. Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen. Liiton perustana ovat liikunnan eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet sekä tasa-arvon edistäminen. Toiminnan perustana on koirien fyysinen ja psyykkinen terveys, niiden yhteiskuntakelpoisuuden lisääminen ja hyvä kohtelu. SAGI on Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n jäsen ja Suomen Liikunta ja Urheilu (SLU) ry:n tukijäsen.