Elokuvista iso osa on nykyisin toteutettu digitaalisesti, emmekä enää tiedä, mikä osa elokuvan miljööstä on todella olemassa ja mikä ei.
Digitekniikka mahdollistaa nykyisin elokuvien tekemisen tavalliselle, asiasta innostuneelle kuluttajallekin. Hyvänä suomalaisena esimerkkinä on elokuvaohjaaja Timo Vuorensola, joka aloitti elokuvauransa täysin harrastajatekniikalla. Viime vuonna valmistui hänen toinen ohjaamansa tieteiskomedia Iron Sky, jota pidetään digitaalitekniikan hyödyntämisen huippusuorituksena. Se on ollut elokuvateatterilevityksessä yli 60 maassa, kaikkiaan se on levinnyt yli 80 maahan. Suomessa Iron Sky keräsi yli 180 000 teatterikatsojaa.
– Nykyinen digitekniikka mahdollistaa sen, että pieni suomalainen tuotantoyhtiökin voi lähteä samantyyppiselle kentälle, millä Hollywoodin elokuvantekijät toimivat. Kaikki on mahdollista ja lähdimmekin omalla kahdeksan miljoonan Iron Sky –budjetillamme samalta viivalta kuin yli sadan miljoonan euron elokuvien tekijät. Onnistuneen elokuvan takana on aina hyvä käsikirjoitus, ohjaaja sekä näyttelijät. Ilman näitä elokuvasta tulee nykyisin vain tekniikkademo, sanoo Vuorensola ja korostaa näin tekniikasta riippumattomien tekijöiden merkitystä.
Ytimessä vihreä huone
Periaatteessa nykyinen elokuvanteko vaikuttaa yksinkertaiselta. Kuvaukset tehdään tehokkailla digikameroilla ns. green screen –teknologialla, eli huoneessa jossa on vihreä tausta. Näyttelijät voidaan erottaa taustasta ja liittää mihin tahansa muuhun taustaan, joka puolestaan voidaan toteuttaa digitaalisesti. Niinpä näyttelijät voivat kankaalla matkustaa ympäri maailmaa avaruutta myöten ilman, että kuvauksia on tehty hetkeäkään vihreän huoneen ulkopuolella. Digitekniikassa voidaan muokkausta tehdä rajattomasti, valojen ja varjojen suuntaa muuttaa, poistaa ja lisätä haluttuja elementtejä jne.
– Lavasteita tarvitsee rakentaa aiempaa vähemmän ja tämä nopeuttaa sekä helpottaa tekemistä. Toisaalta taustojen ja erilaisten tehosteiden tekeminen tietokoneella maksaa ja vie aikaa, sillä niitä yleensä halutaan tehdä niin paljon kuin mahdollista. Suomeen onkin kehittynyt tätä varten oma ammattikuntansa yrityksineen, sillä laskentatehoa ja ammattiosaamista tarvitaan paljon, selvittää Vuorensola. Hän arvioi, että nykyisin elokuvissa puolet siitä mitä näemme on toteutettu digitaalisesti.
Mikäli elokuvissa käytetään humanoidin kaltaisia animaatiohahmoja, mallinnetaan ne yleensä ihmisen liikkeiden pohjalta. Timo Vuorensolan elokuvissa ei vielä ole tällaisia hahmoja ollut, sillä niiden toteuttaminen on hänen mukaansa varsin vaativaa. Tekeillä oleviin Jeremiah Harm ja Iron Sky 2 -elokuviin niitä on kuitenkin tulossa.
Elokuvissa musiikilla on merkittävä osa tunnelman luomisessa ja myös siinä tekniikan kehitys näkyy. Aiemmin esittämiseen tarvittiin orkesteri, nykyisin säveltämisessä käytetään paljon tietokoneen äänipankkeja, joten musiikkikin voi olla täysin digitaalisesti tuotettua.
Pääosaan Marlon Brando?
Timo Vuorensola ei usko, että lähiaikoina elokuvan tekemiseen tulee jotain täysin uutta ja mullistavaa, mikä ei olisi jo nyt käytössä. Tekniikkaa kuitenkin hiotaan koko ajan.
– Virtuaalilavastus mahdollistaa koko ajan enemmän ja pystymme luomaan aiempaa uskottavampia ihmishahmoja. Tulevaisuudessa elokuvan pääosassa voikin olla vaikkapa vuosia sitten kuollut näyttelijä tai merkkihenkilö, joten ”aidot” Winston Churchill tai Hitler saattavat esiintyä tulevaisuuden elokuvissa. Parinkymmenen vuoden kuluttua katselemme kenties hologrammielokuvia, jolloin 3-ulotteisuus siirtyy täysin uudelle tasolle, arvioi Vuorensola.
Elokuvan teatterikokemusta puolestaan kehitetään ääniteknologian avulla. Kun nyt elokuvissa on käytössä seitsemän kaiutinta, on niitä lähitulevaisuudessa jo satoja. Tämä antaa entistä vahvemman vaikutelman elokuvan kokemiseen, varsinkin jos kyseessä on 3d-versio.
Lisätietoa ja yhteydenotot:http://bit.ly/1bmegWt
Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija
Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi
Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1