Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Nyrkkeilijä Eva Wahlström paljastaa uudessa kirjassaan: 'Olin tappaa itseni treenaamalla'

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 17.09.2014 klo 10:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Positiivisuudestaan tunnettu nyrkkeilijä Eva Wahlström kertoo uudessa kirjassaan omakohtaisesti huippu-urheilun synkästä puolesta ja paljastaa miten hengenvaarallista urheilu huipulla voi olla. Rajoilla on rehellinen kuvaus urheilijan arjesta ja kasvusta sekä valosta, joka lopulta voittaa pimeyden.

Keväällä 2007 Eva Wahlström hallitsee Suomen naisnyrkkeilyä ja harjoittelee äärirajoilla. Keho hälyttää, ja eräänä päivänä kehästä poistuu Suomen mestari, jota jäytää tauotta sietämätön kipu. Nyrkkeileminen on mahdotonta, mutta miten siitä voisi luopuakaan?

Pohjakosketus pakottaa katsomaan urheilua eri silmin. Kun oma lapsi syntyy ja valmentaja vaihtuu, keho ja ilo elpyvät. Eva siirtyy ammattikehiin ja voittaa 2012 Euroopan mestaruuden. Mutta pian tuskat palaavat, entistä musertavampina, ja Eva on vähällä kuolla. Onko huippu-urheilun  oltava hengenvaarallista? Miksi itsensä rääkkäämiseen jää koukkuun?

Nyrkkeilijänä itsetuntoni on perustunut siihen, että olen harjoitellut kovemmin kuin muut. Järjettömän paljon, järjettömän kovaa, järjettömän kauan.

Olen hyväksynyt ajatuksen, että voin kuolla kehässä. --- ellen minä lopeta urheilua, urheilu lopettaa minut.

Mitä minusta jää jäljelle, jos jatkan nyrkkeilyä? Entä mitä jää, ellen jatka?

Eva Wahlström (s. 1980) nyrkkeili jo amatöörivuosinaan maailman huipulla. Ammattilaisena hän on hallitseva Euroopan mestari, joka puolusti titteliään menestyksellä viimeiksi elokuussa 2014. Nyrkkeilyuran rinnalla hän opiskelee sisustusarkkitehtuuria ja hänellä on 5-vuotias Leon-poika.

Eva Wahlström: Rajoilla

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014 | Kirjokansi 59

282 sivua | nelivärikuvaliite | 99.1; 79.183

Saatavilla kovakantisena ja ePub-muodossa

Lataa kirjan painokelpoinen kansikuva

Lisätiedot ja arvostelukappaleet tiedottaja Minttu Nikkilä,  040 736 1313, minttu.nikkila@finlit.fi

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Syksyn 2014 kirjoihin voit tutustua tästä. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme.

Vuonna 1831 perustettu SKS on myös tutkimuslaitos, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki