Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Mitä tarjota ruoka-allergiselle?

Allergia- ja Astmaliitto ry

Mitä tarjota ruoka-allergiselle?

Julkaistu: 24.11.2014 klo 10:46
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Mitä tarjota vilja-allergiselle vieraalle? Voiko suolaista piirakkaa valmistaa ilman juustoseosta? Ja ennen kaikkea: miten saada oma arki sujumaan, kun perheenjäsenellä on ruoka-allergia? Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistys neuvoo valtakunnallisesti ruoka-allergiakysymyksissä.

Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistys painottaa, että ruoka-allergia tai muu erityisruokavalio ei saa johtaa yksipuoliseen ruokavalioon. Useimmista ruoista on saatavilla sovelletut ohjeet. Korvaavia tuotteita on myös kaupoissa saatavilla runsaasti. Esimerkiksi kananmunan voi korvata NoEgg-tuotteella tai juuston voi korvata maidottomalla Cheezly-soijavalmisteella.

- Usein neuvonnastamme kysytään, millä jauhoilla vilja-allergiselle valmistetaan leivonnaisia. Useimmiten kyseessä on vehnä-, ohra- ja ruisallergia. Näitä viljoja voi korvata esimerkiksi gluteenittomalla kauralla, riisillä, tattarilla tai vaikkapa maissilla. Lisäksi on lukuisia muita vaihtoehtoja. Myös maitoallergiselle on saatavilla useita eri vaihtoehtoja, kuten kaura-, riisi- soija-, kookos- ja mantelimaito, kertoo ruoka-allergianeuvoja Tuula Jokinen Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistyksestä.

- Neuvontaan tulee kysymyksiä erityisruokavaliota noudattavilta, allergisten lasten vanhemmilta, isovanhemmilta ja mm. ravitsemusalan ammattilaisilta. Kysymykset koskevat myös esimerkiksi pakkausmerkintöjä, lisäaineita ja kontaminaatioriskejä.

Kansallisen allergiaohjelman mukaan ruoka-aineiden tarpeeton välttäminen on haitallista ja voi vaarantaa lapsen tärkeiden ravintoaineiden saantia, lisätä vakavien allergiareaktioiden vaaraa vahinkoaltistumisen yhteydessä sekä vääristää lapsen käsitystä ruoasta. Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistys kuitenkin muistuttaa, että vaikeat ruoka-allergiat pitää ottaa vakavasti ja ruoka-allergeeneja pitää välttää tarkasti.

Herkkuresepti allergisen illanistujaisiin tai joulupöytään
Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistys ylläpitää internetissä Erimenu.fi -palvelua. Maksuttomassa palvelussa on tarjolla ruokaohjeita maidottomaan, laktoosittomaan, gluteenittomaan, munattomaan sekä soijattomaan ruokavalioon. Ohjeiden lisäksi Erimenussa on tietoa erityisruokavalioihin sopivista tuotteista.

Palvelusta löytyy muun muassa kymmeniä herkullisia piirakkareseptejä, kuten broileri-parsakaalipiirakka ja gluteeniton kasvispiirakka. Parhaiten löydät nämä reseptit ruokaohjeiden hakupalvelun kautta sanalla: piirakka. Jouluherkkujen ohjeet löytyvät samoin hakusanalla ’joulu’ tai suoraan ruoan nimellä.

Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistyksen ruokaneuvonta palvelee maksutta. Erityisruokavalioon sopivat ohjeet ovat kaikkien saatavilla internetissä www.erimenu.fi. Lisäksi yhdistys julkaisee pian uuden yhteisöllisen www.EriMeno.fi -verkkopalvelun, johon palvelun käyttäjät voivat maksutta tallentaa ja etsiä tietoa ruokarajoitteita ja esteettömyyttä huomioivista ravitsemus-, majoitus- ja matkailupalveluyrityksistä.

Lisätietoja toimituksille
Dieettikokki EAT, restonomi AMK Tuula Jokinen, 045 235 2861, tavoitettavissa ma – to klo 10 – 14
tai ruoka-allergia@kolumbus.fi, www.pirkanmaanallergia.fi

Tiedottaja Elina Demir, puh. 040 544 9728,email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon